Mina tankar om "NH"

Jag tror inte det är någon som missat uttrycket Natural Horsemanship (NH)? Personligen är jag inte ett dugg insatt i det hela men när man frågar vad det är så förklaras det kort sagt som ett träningssätt för att få hästen att lyssa på dig och vara lydig/"följa dig vart du än går". I detta träningssätt ingår allt från att man ska ha ett sånt samspel att hästen kan gå över en pressänning om man ber den, följa efter en vart man än går även om den är lös och liknande. 
 
Men..... är inte det vanlig hästhantering/hästvett? Jag vet inte vad ni prioriterar vid den dagliga hanteringen av hästen men med alla våra unghästar och hästar överlag så lär vi de på en gång att stannar jag så stannar den, går jag så går den. De ska vara lyhörda och vänta på mig vilket de blir av konsekvent hantering och upprepning. Det handlar om lydnad/disiplin och förtroende. För oss med alla våra hästar vi haft genom tiderna har det räckt med allmänt hästvett för att få en lydig häst med fullt förtroende för en. Med hästvett menar jag; gör hästen rätt - beröm, gör hästen fel - säg åt den. Prio nummer ett. Utöver detta har vi även roligt med våra hästar vilket kommer naturligt bara man umgås med de vid den dagliga hanteringen - rykt, ridning, visitering och liknande. Vi miljötränar de genom att åka till nya ställen där vi rider de eller bara hanterar de på träning, premiering och liknande. De följer där sin ledare (oss) genom de läskigaste ställena för att de har ett förtroende för oss. 
Vi har aldrig behövt några speciella träningsätt utan vardaglig hantering som är konsekvent sen faller sig ledarrollen naturligt. Tar man den från början så finns den där (om man fortsätter med den konsekventa hanteringen)- och tar man den inte från början så får man ärligt talat skylla sig själv, då är man nog inte heller färdig för en individ med egen vilja. Ett exempel på detta är inget mindre än Ponnyakutens deltagare. 
 
 
En del hästar som har extra svårt för sig kan det säkert vara jättebra träning för så de får stimulera sin hjärna lite extra. Men att det ska vara något jättespeciellt med det tycker jag inte, för mig är det bara sunt hästvett - att ha en ledarroll. Vilket för mig är en självklarhet att ha. Annars är det farligt att ha häst. 

Ni såg filmen jag la ut på Porter igår. Han följer mig som en liten hund och allt jag gjort är att ta min plats som ledare genom konsekvent hantering redan från början. När han kom visade jag vad jag ville ha av honom - berömde när han gjorde som jag sa och sa åt honom när han gjorde fel. Det tog inte mer än tre minuter sedan var han med på noterna till 100% trots att jag var helt ny för honom, ett helt nytt ställe. Allt för att jag la upp det klart och tydligt redan från början. Och det behöver inte betyda att man är dum, man kan göra det på ett snällt sätt. Det gör jag. Han följde mig och gjorde precis vad jag bad honom att göra. Oftast (observera att det står OFTAST) är det inte svårare än så. 
 
 
Det känns som om man försöker förstora upp saker och göra en stor del av saker som annars är så naturliga för en hästmänniska med förnuft och kunskap. 
 
Kanske har jag missuppfattat hela grejen, men det här är mina tankar om saken. Jag respekterar och accepterar er som tycker annorlunda, absolut men det här är min syn på det hela. 
"Jag tränar NH" - "Jaha du tränar vanligt hästvett?" är min tanke då. 
 
 
/Linn

Kommentarer
Postat av: Linn G

Du skriver alltid superbra inlägg! Håller med till 100%!

Svar: Åh tack, blir jätterörd!
Linn Forsström

2013-02-04 @ 13:37:02
Postat av: Ronja

Det är ju faktiskt vad det är i princip! ;) har hållt på med det i flera år nu och det är ju precis som du skriver det som egentligen borde vara vanligt hästvett! Det finns tyvärr bara allt för många som inte är tillräckligt starka i sig själva för att säga till hästen när den gör fel, då blir de som de ponnys som är med i ponnyakuten ;) förstår inte hur man kan tro att hästen ska komma tillbaka bara för att man alltid ropar med berömröst efte den, då tror den ju att det är rätt :o , bra skrivet inlägg var iaf det jag skulle säga :)

2013-02-04 @ 17:31:59
URL: http://thegoldenhorse.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0