Något jag inte tål

Något som irriterar mig fruktansvärt mycket är när ett ekipage kommer in på framridningen, och ryttaren kortar tyglarna efter ett varv, rider direkt i en arbetsform och börjar rida linjer. Utan uppvärmning i stort sett. Det handlar alltså om ekipage som inte är uppvärmda sedan innan, utan går in på framridningen för första gången.
 
Hur fasen tror man att hästen ska kunna prestera om den inte får bli ordentligt lösgjord och uppvärmd? Det kan bli skadligt att inte värma upp ordentligt, och risken för att hästen ska sträcka sig eller överanstränga sig blir större.
 
 
Ziro travas- och galopperas alltid igång i ett friskt tempo, lång och låg.
 
När det dessutom handlar om stelare ponnysar och hästar, så är det extra viktigt att lägga ner tid på framridningen.
 
Det skrämmer mig nästan när de alltid klagar på att det går så dåligt, trots att de tränat så mycket. Är okunskapen så stor, att man inte ens förstår att lösgjordheten är så himla viktig? En häst som inte är lösgjord, kommer inte kunna genomföra ett program på ett bra och mjukt sätt.
 
Ziro värms upp länge och långsamt. Dels för att han har en del energi att bli av med (showa och flasha på tävling, minihingsten), och dels för att jag tar god tid på mig för att värma upp honom.
 
 
/Nathalie

Kommentarer
Postat av: Maja

Jag skrittar för hand ute ett bra tag/hoppar upp och rider lite i skritt ute sedan, sedan så går jag in och rider fram i form i skritten. Extra viktigt med massor av skritt på tävling! :)

2013-02-25 @ 22:11:41
URL: http://otroligahast.blogg.se/
Postat av: Linn Ingvarsson

Skrämmande! Man undrar ju hur länge en sån häst håller..

2013-02-25 @ 22:51:48
URL: http://dressyrmupparna.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0