Så lärde jag Ziro spansk skritt

Ziro är bra på spansk skritt nu, det som behövs är att han får med bakbenen lite, annars är det bra! Hur lärde jag honom det då, och vad är det egentligen?
 
File:Spanish walk.gif
Detta är spansk skritt. Vi gör det dock från marken!
 
Man gör så här:
 
Jag hade godis med mig, som belöning. Skivade morötter slank ner fint!
 
Man börjar med att ta ett spö, och bara peta litegrann på hästens ena framben. Lägg även till ett kommando, jag använder mig av "lyft". DIREKT den bara rör lite på det (framåt eller lyfter, eller åt sidan, ej bakåt) så får den beröm och godis. Efter ett par gånger - beroende på hur lättlärd hästen är - så fattar den att den ska röra på benet när spöt nuddar det.
 
När den har fattat det så kan det räcka med att peka på hästens ben och säga sitt kommando. Om hästen bara rör benet lite, så får den beröm.
 
Man fortsätter såhär, och till slut kommer hästen att vilja engagera sig mer, och viftar då lite extra på benen. Iallafall Ziro, och även Knut gjorde det när vi tränade på det. Nu kan jag bara gå framför Ziro, och peka på ett ben, sen gör han resten själv tills han får en belöning.
 
Vi tränar även mycket annat! Targeting, när han ska dutta mulen mot ett vanligt litet foderlock. Jag kan kasta iväg den 30 meter och han springer dit och duttar.
 
Vi tränar även något jag kallar för "sträck". Han ska stå blickstilla med alla ben, men halsen ska han sträcka heeeelt rakt ut och sträcka den mot mig.
 
Mer då? Skänkelvikningar från marken! Jag tar spöt och duttar försiktigt på hans lår, så flyttar han sig ifrån mig och framåt i skänkelvikning.
 
Han kan även stanna och stå stilla medan jag går ifrån honom, och sen när jag ropar så kommer han springande.
 
Det är så kul med trickträning!
 
Vi brukar även löslongera ibland. Han kan kommandon som trava, galopp, sakta av, öka och inkallning.
 
Han är jätterolig att jobba med, så himla lättlärd!
 
http://nwt.se/multimedia/dynamic/00715/1178397_jpg_715876img699.jpg
När vi blev intervjuade av tidningen för ett tag sedan fick vi visa lite "hovviftande". Fint väder för fotografering va? ;)
 
 
Tricktränar ni något med era hästar?
 
 
/Nathalie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0