Svar på kommentar

Hej, jag har ridit i ca 8år.Är dressyrinriktad. Men mina föräldrar låter mig inte rida utan väst. Det känns pinsamt att komma på tävling med väst när man är så pass "kunnig".. Jag har världens snällaste ponny. Har ni något förslag på att övertala dem?;)
 

Svar: Hej! Låter som ett jobbigt problem! Det är svårt ibland när föräldrarna ställt in sig på något. Även om man klart och tydligt bevisar något blir det ändå nej, av ren princip (mamma & pappa, läs).
 
Jag tycker att du ska prata med dina föräldrar, och tydligt förklara varför de bör släppa på väst-kravet. Det är nog det enda du kan göra. Jag själv hade protesterat genom att helt enkelt skita i västen, men är du inte som mig är det inte att rekomendera ;)
 
Visste ni att västen kan göra mer skada än nytta? Om hästen skulle bocka eller flyga iväg, så är chansen större att sitta kvar utan väst. Man blir mer flexibel då. Och skulle man trilla av med väst, så kan trycket hamna i nacken som är oskyddad. Det hände mig när jag hoppade Ziro. Jag flög iväg och landade på sidan - hade väst på mig - allt tryck upp i nacken - hade SVÅRA nacksmärtor i över 6 månader efteråt.
 
När jag hoppar (iallafall förr) har jag väst. Det känns säkrare.
 
 
/Nathalie

Kommentarer
Postat av: Sofia Spelkvist

Tycker inte man ska uppmuntra andra att ta av sig västen. Har föräldrarna bestämt väst så är det så, ha då som krav att få välja väst själv, finns många bra att välja på!

Som ung red jag aldrig med väst, hade ingen vuxen som ställde sådana krav på mig, idag rider jag så mycket unghästar och nu 25 år gammal är västen ett självklart val för mig när jag ska rida!

Varför inte skydda sig mot ev skador när man kan?

Svar: Har man en snäll ponny (allt kan hända även med den snällaste, jag vet) så tycker jag det är okej. Jag rider själv aldrig med väst längre, så det vore dubbelmoral att säga att andra ska ha väst. Det är upp till var och en hur man ska göra, och även om ens föräldrar bestämmer, så vet ju inte de hur det känns för en att rida med väst. Man ska rida så som man själv tycker är bekvämt, det är mer säkert än att ha obekväm utrustning.

/Nathalie
Linn Forsström

2013-02-05 @ 18:41:35
URL: http://sofiaspelkvist.blogg.se/
Postat av: Lina

Håller med dig! När jag var liten och åkte av bröt jag armen på grund av min ridväst. Åtta veckor med gips är ingen hit ...
Rider dock unghäst nu så jag har väst. Sedan har jag alltid haft när jag hoppar och rider ut också, känns tryggare. Men det är dock ett krav från mina föräldrar. Rider jag "vanligt" eller tävlar så får jag ha utan :)

2013-02-05 @ 22:30:08
URL: http://linahagstrom.blogg.se
Postat av: Ronja

Jag hade inte suttit på häst idag om jag inte haft väst på mig en olycklig dag för 1 och ett halvt år sedan. Jag provred en travare och så fort jag kom upp for han iväg i 2 stora jättebock och jag flög, landade med ryggen på en sten och kunde knappt gå på en vecka men jag kunde gå. Hade jag inte haft västen hade jag varit förlamad nu och den rädslan för att det ska vara så önskar jag ingen, det var de värsta timmarna jag någonsin upplevt att ligga på sjukhuset, känna hur känseln försvann mer och mer och inte få veta om jag någonsin skulle få rida igen...
Jag säger bara använd väst det finns bekväma sådana!!, det kan gå fortare än du hinner blinka innan allt är förstört!

2013-02-05 @ 22:31:00
URL: http://thegoldenhorse.blogg.se
Postat av: ann

Hoppa eller rida ut = väst! MEN ha en verkligen bra väst, inte ngn billig stell begagnad. Väst är en investering och det är inget att vara snåll för. Då har man helt annan känsla av att rida med en bra väst.Den ska inte störa, vara följesam och av bra kvalité. Har själv provat flera "budgetvästar" men NEJ TACK! Den ska vara en BRA EN. :)

2013-02-06 @ 07:59:18
Postat av: Anki

Kommer med en "mamma-kommentar" ;)
Jag tycker det låter som om föräldrarna måste bli mer insatta. Är det så att de inte är hästmänniskor från början? De vill ju bara sitt barns bästa, men kanske inte inser att det kan hindra i ridningen. Gör en deal med föräldrarna, som Ann skrev här ovan. Uteritt & hoppning då ska västen vara på. Är du under 18 har du ju faktiskt inget val i tävlingssammanhang. Men vid ren dressyrträning kan du ju få slippa den.
Jag tycker det är jättebra med väst, fanns inget sånt när jag växte upp. Fast vi red ju iofs med kaskar (hjälmar) gjorda på pressat papper, så gott som utan dämpande material alls ;)

2013-02-06 @ 09:46:34
Postat av: E

Tack för svaren!:) Mina föräldrar är inte hästkunniga o mamma är läkare... Rider jag utan väst säljer de min ponny! Så har inget val direkt.

Svar: Oj, det lät ju inte bra! Då är det nog bäst att ha västen på, tyvärr. Förstår verkligen hur du känner :/
Linn Forsström

2013-02-10 @ 10:55:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0