Ta vara på ponnytiden

Ponnytiden har man till och med det år man fyller arton, och den tiden går förbi rysligt fort. Det känns inte alls längesen jag var 13 år och red LC med Knut. Nu är jag snart 17 och rider LA/FEI på Ziro. Tiden går FORT, och det gäller att ta vara på den.
 
Alldeles för många går över till storhäst så himla fort. Det blir stressigt och inte bra. Det är en väldig skillnad mellan att rida ponny och storhäst, så varför så bråttom att sälja ponnyn och köpa första bästa storhäst? Jag har sett det i verkligheten, och det blir sällan bra.
 
Om man har fysisk möjlighet (inte för tung/lång för sin ponny) så tycker jag absolut att man ska rida hela tiden ut. Sverige förlorar många duktiga ryttare som skulle kunna visa ponnyerna bra, men man förlorar även själv på det. Ponnytävlingar är så jäkla härliga! Storhästtävlingar känns så tråkiga och tantiga.
 
 
Storhäst kan man rida hela livet, men ponnytiden har ett utgångsdatum som man aldrig får tillbaka.
 
 
/Nathalie

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej, jag har ridit i ca 8år.Är dressyrinriktad. Men mina föräldrar låter mig inte rida utan väst. Det känns pinsamt att komma på tävling med väst när man är så pass "kunnig".. Jag har världens snällaste ponny. Har ni något förslag på att övertala dem?;)

2013-02-05 @ 14:38:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0