Tävla med sjuk häst

Finns det någon som har tävlat med en sjuk häst? Som är hostig, förkyld med gult snor eller liknande? 
Jag vet att det förkommer, åtminstone på lägre nivå där inga veterinärbesiktningar gör så man inte tar några större risker. 
 
Jag själv skulle inte starta med något som smittade eller ens var risk för att smitta någon. Så om min häst skulle vara förkyld med t.ex. gult snor skulle jag avanmäla. För säkerhetsskull. 
De som faktiskt startar med något som kan vara smittsamt beter sig oerhört respektlöst. Inte bara mot sina medtävlande som riskerar att få sina hästar smittade utan också mot sin tävlingskamrat - hästen. Att tävla är påfrestande, jag vet själv hur mycket extra energi det tar att starta ens en klass när man är sjuk. 
 
(Foto: Emelie Jansson - fjordyy.webblogg.se)
 
Hur tänker ni om detta? 
 

/Linn

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0