Tips - aktiva bakben

Många av mina tränare har varit mycket hjälpsamma när det gäller att få igång bakkärran. Att hästen böjer på nacken betyder inte att den går i form. Att gå i form inkluderar bakbenen!
 
Några tips som hjälpt mig:
 
*Mycket galopp hjälper traven. Det kanske låter konstigt men så är det. Fungerar Ziro i galoppen så fungerar han oftast i traven också.
 
*Tempoväxlingar, mycket nyttigt för bakbensaktiviteten. Några övningar:
 
-Ökning snett igenom, efter X gör du skänkelvikning i den ökade traven ett par steg, för att sedan fortsätta rakt. Mycket nyttig övning som jag borde göra lite oftare. Får igång kvickheten och bakbenen.
 
-Ryggning- fram i galopp. När hästen ska fram i galopp efter en ryggning får den skjuta ifrån mer med baken än om den skulle fram i trav. Funkar såklart bara om hästen är kvick. Halt-skritt-trav-galopp funkar inte. Det ska inte vara ett skrittsteg framåt, utan GALOPP direkt.
 
-Ta ner traven till myrtrav, precis så att hästen inte saktar av. Från den traven släpper du fram den i en ökning, bara NÅGRA steg. Sedan pang - tillbaka till myrtrav.
 
*Öka i en öppna. Då får hästen verkligen arbeta i bak.
 
 
 
/Nathalie

Kommentarer
Postat av: Emma

Han är så fin! :D

Svar: Jag tackar och håller med! :D
/Nathalie
Linn Forsström

2013-02-25 @ 17:41:03
Postat av: Sofia Spelkvist

Tack för tipsen!

2013-02-25 @ 18:04:47
URL: http://sofiaspelkvist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0