Beteende på framridning

Nu när jag sitter på en hingst som dessutom använts till aveln så har jag inte kunnat annat än att lägga märke till hur folk beter sig på en framridning. Det är inte klokt. 
 
Man stannar mitt framför en annan. Och även om Porter är väldigt väluppfostrad och kan hålla sig från sina hingstinstinkter så anser jag att det är väldigt oansvarligt att stanna med rumpan mitt framför ansiktet. Det är inte fel bara för att jag nu råkar sitta på en hingst - utan överhuvudtaget. 
 
Folk pratar med sina kompisar/föräldrar/tränare eller liknande som är på plats när de skrittar på långa tyglar, vänder sig om och håller fokus på de i full ögonkontakt, rider in i en och säger "oj". Ja... oj. Det kan ju sammanfatta det hela. Prata gärna med de du har med dig men håll koll på ekipagen runt om kring när du skrittar på långa tyglar och vi andra försöker rida - annars kan man hålla sig utanför framridningen. 
 
 
Att sabba andras linjer är ofta populärt. Man ser hur någon kommer i en ökning och just då måste man vända precis så man korsar den linjen mitt när ekipaget har högsta växeln i... visst är framridningen till för alla men man kan turas om. Och om man dessutom skulle göra detsamma för ekipaget som förstörde för en själv... då får man en utskällning och hatblickar resten av tiden.
Detta har inte hänt mig men har sett det allt för ofta. 
 
Jag anser att jag som valt att sitta på en hingst har mitt ansvar att hålla mig lite i vägen för andra för att de ska få sin fulla rätt att rida fram. Därför tycker jag inte det är mer än rättvist att de inte ska stanna en halvmeter framför mer sitt stos rumpa framför Porters ansikte, rida in honom när man skrittar på långa tyglar och har fokus på att snacka med polarna. 
 
Folk är så egoistiska och näsvisa så det inte är sant. Det kanske man behöver vara för att kunna få en ordentlig framridning men jag tycker man kan ställa upp för varandra. Och framförallt be om ursäkt när man betett sig felaktigt och vet om det. 
 
Jag har många gånger råkat göra fel på framridning, krockat med ett annat ekipage och råkat förstöra någons linje men jag ber alltid om förlåtelse. Det är inte mer än rätt. 
 

/Linn

Kommentarer
Postat av: Ponnydressyr

Sjukt fin blogg! :D

2013-01-30 @ 14:03:53
URL: http://ponnydressyr.se
Postat av: Hanna

Jag håller med dig! Det är sjukt hur folk kan bete sig. Vad hände med att vara ödmjuk?

2013-01-30 @ 20:57:39
Postat av: Ronja

Bra skrivet! På min första framridning krockade en tjej in i mig och sedan dess får jag panik såfort någon kommer förnära vilket är synd eftersom jag inte kan koncentrera mig då.

2013-01-31 @ 22:52:48
URL: http://thegoldenhorse.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0