Ett stort problem

Ärovarv... Det är svårt det! Ziro och jag har ju varit med på ett par stycken under våra två år på banorna, men 4/5 av dem har varit helt jätttefula haha! Ziro blir väääldigt taggad när han ska galoppera med andra hästar, det är musik och folk som klappar, och en jätteglad ryttare. Ziro bubblar över liksom...
 
Vi har gjort något fint ärovarv i våra dagar, men de flesta ser ut såhär:
 
 
 
På en del tävlingar har vi skrittat runt, eller travat. De flesta har ju varit i galopp, med bakuter och sparkar. Jag får alltid säga till ryttaren bakom att hålla ordentligt avstånd. Man vill ju kunna rida ett fint ärovarv när man har vunnit någon lite högre klass. Alla våra ärovarv i LA:P1 vinster har ju varit katastrof. Ni såg ju på filmen.
 
Hoppas att han mognar snart och kan sköta sig. Han blir 8 i år meen beter sig som 4 haha!
 
 
/Nathalie

Kommentarer
Postat av: Le

Driv honom bara framåt,bestämt,med sitsen,inte skänklarna och gör det jämt o ständigt,så slutar han nog så småningom med det där,ta inte ner han i lägre gångart varje gång, varje gång du gör det, blir det fruktansvärt mycket roligare varje gång! Gör han likadant när han longeras (tex..) om det är annan häst där samtidigt som honom och springer runt alternativt lämnar banan? OM han inte gör, skulle jag nog iaf kolla upp han en extra gång.

Svar: Grejen är att jag har provat det där ett par gånger redan. Jag har testat att öka, minska, gör skolor, halter, ryggningar osv osv, men det funkar inte. Han är fullt frisk, annars skulle det inte vara på just ärovarv han håller på. Det är alldeles för kul helt enkelt. Vi har haft (har ibland nu också) problem med att möta andra hästar och rida bland andra hästar, han blir lite väl hingstig då.
Det handlar om mognad, och förhoppningsvis växer han upp och lär sig att kontrollera sig själv.

/Nathalie
Linn Forsström

2013-01-19 @ 17:24:00
Postat av: Anonym

Herregud jag skulle aldrig bara anta att han mår bra för att "han bara gör sådär på ärovarv"!

Svar: Nehe oki! :D Känns så mysigt att någon annan känner min häst så jäkla bra :D Tack för din positiva energi som du sprider!
/Nathalie
Linn Forsström

2013-01-20 @ 10:58:08
Postat av: Anonym

Det är många hästar som blir mer upphetsade på ärovarvet, helt annan stämmning som de inte är vana vid. Att folk ska applodera,flera oskådare musiken spelar högre. Ni får helt enkelt "träna" på dig genom att vinna i massa tävlingar ;) Jag kan inte ens vara på min häst när det är dax för ärovarv. Tråkigt men det är inte ngt jag kan göra åt. Googlat på nätet men blivit inte klokare på det :)

2013-01-21 @ 08:13:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0