Graman

Det vrider sig i magen på mig när jag ser någon rida med graman. Jag vet hur gramanen inverkar, och hur det är skadlig. Så varför väljer man att rida med den då?
 
Den ska "hjälpa" hästen hitta rätt form och jobba korrekt, men tvingar och håller fast hästen. Även när man släpper på den så inverkar den. Det är inte rätt att ta på hästen graman bara för att man själv inte kan rida den i korrekt form utan den.
 
Här går Ziro fint i form och trampar på bra. Det är ena sekunden det. Innan såg det ut såhär:
 
Här skulle vi trava, medan han drog iväg i galopp. Jag fick stopp på honom med sitsen, och behövde inte använda mig av händerna.
 
Många rider ut med graman för att hästen blir "het". Det betyder att man sitter och håller och drar i gramanen, vilket skapar stort obehag för hästen.
 
Ziro blir HET ute, han bockar och tar varje tillfälle i akt att rusa iväg, men jag har valt att använda ett hackamore. Det är en myt att det är lätt att bryta hästens nosben med hack. Den måste sitta heeelt fel anpassad, och det krävs mer styrka än vad jag har i min kropp. Med ett hack kan jag ta tag om det behövs, men när jag släpper så släpper även hacket. Det gör inte gramanen.
 
 
Sluta använda graman, och ta hjälp av tränare som kan hjälpa dig att rida hästen i korrekt form.
 
/Nathalie

Kommentarer
Postat av: Emma - En satsande tävlingsryttare

Alla har sina åsikter...¨Men jag använder graman kanske 1 gång i månaden för att sträka henne, har den lös då. Får använda den för att jag är mjuk i min ridning . Zilda går bara imot gummisnodd och de drar henne i munnen då, gummisnod trycker också ner dom bara att gramanen går till handen istället för att gå runt nacken. Så därför har jag valt att rida med graman istället för gumminsodd. Rider endast med graman om jag vill sträka något inte annars. Zilda går lika bra utan som med så jag använder inte den för trycka ner henne på några sätt utan som hjälp om jag behöver stärka henne. Jag rider för tränare minst 1 gång i veckan och de var hon soM sa att jag kunde ta hjälp med den ibland. Annars går Zilda i en bra form men hon är otroligt svårriden för att få henne dit. Tycker att man kan ha graman om man rider snällt och mjukt , inte om man drar eller rider ut precis som du skrev. Skulle aldrig använda graman om det var dumt eller skadligt :)


Svar: Men grejen är att en graman inte släpper efter även om ryttaren gör det. Det finns verkliga studier som visar att graman är skadligt, även vid "korrekt" användning. Graman är skadligt, oavsett hur man använder den.
Linn Forsström

2013-01-10 @ 09:54:55
URL: http://ziro.blogg.se
Postat av: Emma - En satsande tävlingsryttare

Jätte många i kumla ridklubb ett istortsätt alla rider med graman, även dom på elitnivå gör de :), så jag tycker nog inte att det är så skadligt faktiskt, jag har den lös och ger efter, hon kan gå huvudet i vädret om hon vill, så fattar inte varför den är skadligt då ?, när jag har haft den så har hon fått mycket muskler då jag kommer åt dom rätta knapparna. Rider dock med den i något tilfälle om jag vill stärka traven. Jag ser den inte som skadlig faktiskt, då är gunmmisnodd också de tycker jag då den inte ger efter någotutan är spänd hela tiden :)

Svar: De på elitnivå rider i rollkur också, men det betyder inte att det är bra. Ungefär samma sak som att en del rider med pessoabett och tycker det är bra, men det är egentligen skadligt. Det är skillnad på vad man tror och vad som riktig forskning har bevisat :)
Linn Forsström

2013-01-11 @ 22:08:49
URL: http://ziro.blogg.se
Postat av: Emma - En satsande tävlingsryttare

Okej, tycker att det är bra att jag får mer info om hjälpmeldet ! Tur att man inte rider med den hela tiden då, ska nog sluta rida med graman . Men är inte gummisnodd också sladligt då ? då den stretar år riktigt iallafall på Zilda därför jag har använt graman :) Har inte mräkt något att det är skadligt på Zilda utan bara att de framsteg men ja vet inte, haha xD :)

Svar: Gummisnodd är inte heller bra eftersom den inte direkt släpper efter om man inte har den heeelt löst, men har man den så löst så gör den ju inte det den ska. Dessutom blir kontakten till tygeln lätt hackig och rycker hästen i munnen i varje steg. Helst ska man ju rida helt utan hjälptyglar, spön och sporrar :)
Linn Forsström

2013-01-12 @ 07:32:21
URL: http://ziro.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0