Katrineholms Ryttarförening 26/1 - Skattegårds Porter RNF 156

Idag var vi ganska oplanerat iväg på våran första start. En provstart helt enkelt. Totalt oförberedda (!!!) åkte vi för att rida en LB:1 endast för att se hur han beter sig på tävlingsplatsen och vad han kräver för framridning för att kunna planera träningar och kommande tävlingsår. I och med att han är en ny individ för oss som dessutom inte tävlat på ett par år så kändes det välbehövligt. Då blir vi mer förberedda inför "riktiga" tävlingar och vet hur mycket framridning han kräver och liknande. 
 
Hej mamma, är jag snygg? Tar du kort på mig? Visst är jag fin? Hallå mamma?
 
 
För det första så har han skött sig YPPERLIGT. Trots att ponnyer har stannat tre dm framför honom så har han inte reagerat minsta lilla. Ston kunde rida vid sidan om utan några problem och han skötte sig verkligen. Däremot var han väldigt pigg och blev då spänd och vi hade planerat för lite framridning vilket ledde till att han var som en solfjäder i collecting ring och på banan och då blev jag också spänd vilket gjorde att jag inte red och det blev pannkaka. 
Vi är så vana med Cherry som knappt fick ridas fram, bara röra på sig i alla tre gångarter i princip och sedan in på banan - annars gick hon inte fram på banan. Porter känner vi efter idag kommer kräva minst 40 min intensiv framridning och då bortsett från framskrittning. I och med att han inte fick gå av sig energin han hade så blev det spändhet istället för hans vanliga dans som kommer när han gått av sig lite. MEN det är just därför vi åkte idag. För att få reda på detta. Nu är vi mycket mer välvetande om hur nästa tävling ska gå till, vi vet hur vi ska planera dagarna innan, hur tidsschemat ska se ut med framridning och vad som krävs av mig inne på banan vilket jag tror kommer bara jag får känna att han är med lite bättre istället för att vara hyper och spänd av överenergi. 
 
Jag har inte ridit ett endaste program på honom, inte något som liknar det heller, inga fasta linjer ens en gång. Vi har inte ens ridit i två månader och innan dess var ingen av oss igång. Han har inte tävlat på ett par år och jag har inte tävlat på ett år. Hade vi några fördelar med oss? Nja, att vi var klart snyggast. Annars - nej, men det är just det - vi åkte för våran skull för att kunna få en ordentlig tävling nästa tävling. Det här var en provstart för att lära känna honom. Och det är först nu jag känner att vi är redo för att tävla - när jag vet hans upplägg. Detta var en träning för att kunna veta för framtiden. 
 

Misstaget blev helt enkelt en för kort framridning men det är inte så lätt när han är helt ny för oss. Får han gå av sig så rockar han banorna nästa gång!
 
 
/Linn
 

Kommentarer
Postat av: Johanna

Gud vad roligt att det gick bra med honom på tävlingsplatsen! Han är så himla fin din Porter! :)

2013-01-26 @ 16:42:43
URL: http://Fluffponnys.blogg.se
Postat av: Elsa

Det var ju en träningstävling men jag är sååå nyfiken ändå vad ni fick för procent! Han är så fin!<3

2013-01-27 @ 20:45:31
Postat av: Sofia Spelkvist

han är jädrigt snygg iallafall :D

2013-01-27 @ 21:06:16
URL: http://sofiaspelkvist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0