Örebro Praktiska Gymnasium

Jag går mitt andra år på gymnasiet. Skolan jag går på heter Praktiska och jag läser linjen Naturbruk Häst. 
Skolgången ska innehålla minst 50% praktik. 
Under ettan hade vi praktik två dagar i veckan, två dagar kärnämnen och en dag hästteori på skolan. Detta gällde även höstterminen i tvåan. Nu i trean har vi istället tre dagars praktik, en kärnämnesdag och en hästteoridag på skolan. Detta gör att skoltrötta jag får det möjligt att orka med till stundenten. 
 
Lärarna bjuder på sig själva (minst sagt!) under lucian.  
 
 
Nu när det blev tre dagars praktik är jag på måndagar hos Sofie som utbildar unghästar och som är dressyrryttare. Där trivs jag jättebra och det är roligt att få känna på hur det är att bedriva en sådan verksamhet som jag själv vill ha i framtiden. Jag är trots allt väldigt intresserad av utbildning och dressyr. 
De två andra dagarna är jag hos Britt och kollar när hon har hopplektioner. Intressant och givande då hon även på hopplektionerna lägger mycket fokus på markarbetet och man får en större bild på övningar och tips som man kanske inte hade fått om man varit fast vid "dressyrtänket". Jag brukar även försöka dressyrträna någon av de här dagarna så det ingår i praktiken. Vi får dock se hur det blir i framtiden för jag vill inte gå ut med hoppinriktning hur intressant det än är. 
 
När vi började fick vi full utrustning för att klara oss på praktiken. Skor+chaps, hjälm, säkerhetsväst, ridbyxor, vårjacka, vinterjacka osv. 
Praktiska ridbyxor:
 
Jag rekommenderar alla som är intresserad av att plugga häst att checka in skolan. Den har ändrat min syn på skolor fullständigt. 
 
 
/Linn

Kommentarer
Postat av: Anna

Mycket fin blogg :) Blir roligt att fortsäta följa dig här Linn och även nu få följa dig också Nathalie ;) :)

Svar: Tack Anna! Hoppas du kommer trivas hos oss :D
Linn Forsström

2013-01-15 @ 00:13:39
URL: http://stallnorm.blogg.se/
Postat av: Anna

sv: vsg! Det ska bli riktigt roligt och detta är nog den enda blogg jag kommer följa som inte har med travsporten att göra ;)

2013-01-15 @ 22:43:53
URL: http://stallnorm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0