Svar på frågestunden

tränar du för susanne gustavsson?:) de gör jag också, hon är så himla bra :)
Svar: Nej, det är Susanne Åberg jag tränar för :)
 
Umgås du inte med kompisar på helgerna eller på kvällarna och sånt? Eller är du ett "hemmabarn" eller hur man ska förklara..? ;) :)
Svar: Hemmabarn? Skön du är haha!... Nej men jag umgås med kompisar såklart, men mest i skolan. Mina dagar är verkligen FULLproppade, så tyvärr finns det inte så mycket tid som jag skulle vilja. Helger blir det isåfall :)
 
Hur är Ziro att rida? ♥
Svar: Ziro är svår, jag ljuger om jag säger annat. Han är extremt känslig för allting, och man märker om man gör fel. Mjuka, rörliga händer, men ändå stilla. Väldigt bestämd ridning, men ännu mer mjukt. Sitta stilla i sadeln, men ändå gunga med. Det du måste göra, ska du egentligen inte göra. Jättesvårt att förklara, men allt ska vara perfekt för att han ska gå bra.
 
Han är PIGGELIN att rida, men man får aldrigaldrigaldrig bromsa med händerna. Tar man tag i honom bryter helvetet ut. Då kan man hoppa av, för ridpasset är förstört. Det har hänt två gånger för mig. En gång hoppade han till när jag inte var beredd = jag råkade dra i munnen. En annan gång stack han som ett spjut när jag skrittade på långa tyglar. Vi kom i dundergalopp med en stolpe i ridhuset, så jag tog tag av ren reflex. Fick hoppa av honom båda gångerna efter det...
 
Han blir helstissig, går på tvären, studsar och är orolig. KÄNSLIG är en  underdrift.
 
Kan du berätta lite mer ingående om din tävlingskarriär med Ziro. Alltså vad för resultat ni fick på eran första tävling och när det var. När ni fick erat "genombrott"
Svar: Vi började med att rida LC på 60% ungefär. Vi pendlade mellan 52-64% under 1-2 månader, innan vi fick 68% och råkade vinna. Våran allra första tävling var i mars -10. Sen fick vi lite kläm på LC, och red aldrig under 70%. 76% är rekordet.
 
Genombrottet måste ha varit när vi red LA;P1 på nästan 68%. Vi hade ridit på 62% innan, men när  vi fick 68% och dessutom vann, så kändes det verkligen som att vi var med i matchen!
 
Eller kanske TSG-cupen? Vi kammade hem hela cupen på 74% i LA:4 och vann med 4% marginal. Då fick nog en del upp ögonen för oss. Jag själv bland annat!
 
Svårt att bara säga en sak :)
 
Vad är det högsta du hoppat med ziro?
Svar: 1 meter! Jag har varit lite hopprädd efter att ha haft en crazy förstahäst, men det har verkligen släppt! Från att inte kunna galoppera över en bom kan vi nu styra på ett 80-90 cm hinder utan att tveka, och dessutom komma över ;)

Kan du inte lägga ut lite bilder när ni hoppar oxå?
Svar: Absolut, fixar ett inlägg!
 
Kan du visa film/bilder när Ziro gör spanskskritt och hur du lärde honom? :)
Svar: I fix!
 
Hur kom det sig att du och Linn började blogga tillsammans? Förstått att ni rider för samma klubb, men vems ide var det, varför och lite så? :) Tycker förresten det blev toppen!
Svar: Jag tröttnade på att blogga själv, hade ingen motivation. Linn lämnade en kommentar att hon ev. var intresserad, och sen har det rullat på! Ja jag tycker också det blev kanon!
 
Festar du mycket?:-)
Svar: Jag är ingen partyprinsessa om vi säger så haha! På helgerna åker vi ju till träning/ridhus/tävling, och då kan man ju inte rida runt bakis. Oschysst mot hästen. Och på vardagar festar man ju inte, eller?
 
Hej! :) När du köpte Ziro, hade du mål som att rida SM då? :D Trodde du att han kunde utvecklas så mycket?
Svar: Hello there! Nej verkligen inte! Jag hade väl en dröm men absolut inget mål om det. Nej, lägre LA visste jag nog att han skulle kunna gå på godkänd procent, men jag hade aldrig trott den som sagt att vi skulle rida LA:P1 på 70%, rida FEI, vinna cuper osv. Men där ser man! Det räcker med en ungponny för 25.000 med lite potential, en del tid och tålamod för att nå höga klasser :) Och Ziro har absolut inte nått sin topp, tvärt om! Han är bara i början på sin karriär.

Vad använder du för kamera och objektiv? :D
Svar: Jag har en Nikon D3100 nu, med ett Nikon 18-105mm objektiv :) Men mina bilder från 2012 och innan är tagna med en Nikon D3000 med ett Nikon 18-55mm objektiv. Den gick dock sönder, så nu har jag en ny :)
 
Hur ofta tränar ni för tränare?
Svar: Hur ofta Linn gör det vet jag inte, men jag tränar för tränare 1 gång/vecka just nu. Men snart kommer det nog bli 2 gånger, bara jag hittar rätt tränare förutom Susanne då :)
 

1. Vad har du för sadel?
Svar: En Spalding Britannica. Den är dyr, men så jäkla skön! Har aldrig suttit i en skönare sadel.

2. Har du någon erfarenhet av att hästen lägger tungan över bettet? Min häst är kollad o jag är inte den typen som är hårdhänt. Det har alltså blivit en sorts vana...
Svar: Min första häst gjorde det ibland när han blev stressad. Det blev också som en vana, men vi köpte ett tungfelsbett, och det funkade på honom. Annars vet jag inte, jag är inte rutinerad i området.

3. när började du rida öppna på Ziro?
Svar: Jag började våren -11, när han var 5 år. Han var inte stadig, samlad eller så, men vi tränade bara på att få en korrekt tvärning. Trampet och formen tog vi senare.
 
Kan du ha ett inlägg med steg för steg hur du gör dina fina knoppar?
Svar: Absolut, det kan jag fixa!
 
Vad har du för slags benskydd o vad tycker du är bra att använda under ett vanligt dressyrpass?:)
Svar: Jag har väldigt många olika skydd. Jag använder vanliga senskydd, ibland teddydamasker, heltäckande skydd, damasker med "fuskpäls", heltäckande dressyrskydd, och så har jag en massa benlindor som jag alltid har padd under. Till dressyr är det finast med lindor, men annars teddydamasker eller andra damasker. Men sålänge ett par skydd skyddar och är bekväma, så är det bra skydd!
 
Hej! Jag undrar hur mycket övertramp era två hästar har!? :D
Svar: Klurig fråga! Men menar du i skritten? Ziro har väldigt mycket övertramp. Bra vid ökad skritt, mindre bra vid samlad skritt. Pottan vet jag inte hur mycket/lite övertramp han har.
 
jag undrar vad du tycker om Nellie Berntsson, för att det är många som pratar om henne. Jag brukar ju se att du (Nathali) skriver mycket vad DU tycker.. ?
Skulle vara jätte intressant att få veta! :s
Svar: Jag tycker inte till om personer som jag inte träffat, och inte öppet på bloggen. Men hennes blogg är jag inget fan av :)
Tjoho!
 
 
/Nathalie

Kommentarer
Postat av: Paulina

Vid samlad skritt ska inte hästen ha något övertramp ;)

Svar: Precis som jag skrev. Vid ökad skritt är det bra att han har mycket övertramp, och vid samlad skritt är det mindre bra, eftersom det blir svårare för samling ;)
Linn Forsström

2013-01-17 @ 15:11:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0