Favoritövning - "Ångra"

En övning som jag fallit för är "ångraövningen". Den går att variera i både gångarter och utförande och bidrar till utveckning av utbildningsskalan, lydigheten och samspelet. 
Den är inte vidare svår eller komplicerad men med ett konsekvent upprepande ramlar många pusselbitar på plats. 
 
Utförande
Som man förstår på namnet så handlar det om att man ångrar sig. Låt oss säga att vi rider i trav och rider precis som att vi ska göra halt, och millisekunden innan hästen gör halt så "ångrar" vi oss och fortsätter trava. Det verkar alltså som en tydlig halvhalt. Man kan "ångra" gångartsbyte, tempoändring och liknande. 
 
Vad gör övningen?
Övningen får hästen att komma mer över sina bakben tack vare att man "sätter de på plats" genom en tydlig halvhalt. Den fungerar som inlärning av halvhalter både för ryttare och häst. Den gör hästen uppmärksam för hjälperna. Och gemensamt med det jag nyss nämnde hjälper den även till i utbildningsskalan. Där är det viktigt att hästen är alert och är på sina bakben samt framför hjälpen vilket den här övningen hjälper till med. 
 
Cherry och jag arbetar med ångraövningen. Bilden är från en träning där vi arbetade med "ångraövningen" i stärkandet av galoppen. Jag red i arbetsgalopp och samlade, samlade och samlade så mycket att hon nästan saktade av till skritt. Sen "ångrade" jag mig och red fram igen. Tack vare detta stärkte hon tillslut galoppen och kom igenom sig och fick en rund, samlad galopp på sina bakben. 
 
Övningen fungerar väldigt bra till framridningen både på tävling, hemmaplan och träning. Just för att den får hästen alert och på bakbenen - förutsatt att man gör övningen rätt. Det gäller att ryttaren är kvick med just "ångradelen" så man får fram rätt resultat. 
 
 
/Linn

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0