Knoppning med Linn

Karro var snäll och hjälpte mig att filma idag när jag knoppade. Tyvärr ville inte Porter sammarbeta utan var mest nyfiken på vad vi gjorde och därför är det lite svårt att se men jag tror de flesta vet hur man gör i grunden i alla fall. 

Varför jag börjar på mitten av manen (endast nu när vi filmade till det här klippet) var för att han har lättast man där. Tyvärr är den rätt ponnybusig så det blir lätt spretigt. Ett tips för att undvika det är att blöta manen lite innan så får man bättre koll på alla strån.

 
1. Ta en jämnt uppdelad bit man och fläta så långt det går. Fläta gärna lite lösare i början och hårdare i slutet för en "fluffigare" knopp. 
2. Fäst änden med ett varv, vik upp det överblivna och fäst med ett varv - användandes samma snodd. Håll kvar en bit av snodden och rulla upp flätan och fäst. Detta blir Flyingeknoppar - att man använder endast en snodd. 
3. Fortsätt med samma jämna fördelning (använd gärna en kam så det blir helt jämnt) tills det är klart. 
 
 
/Linn

Kommentarer
Postat av: Diana Jahjai

Superbra! Tycker detta är så svårt, har undvikit knoppar genom att låta manen växa ut och ha ponnyfläta :)
Har du något tips på vilken typ av knoppning som passar bäst på en häst med litet huvud, tunn och smal hals?

Svar: Lite fluffigare knoppar! Där man börjar fläta löst och sedan hårt på ungefär mitten, det gör att överlinjen "biffas upp" och lurar ögat - kombinerat med få knoppar. Många knoppar gör att de ser spinkiga ut i halsen. Hurvida mina rekommendationer ser ut till ett litet huvud vet jag inte 100, då kan du göra ett litet mellanting kanske. Lycka till, vill gärna se resultat på bloggen sedan :D
Linn Forsström

2013-03-04 @ 22:12:21
URL: http://daprick.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0