Låg form....?

Nya träningsformen sedan ett par år tillbaka är att rida hästarna låga i formen. Benämningen på detta är olika, allt från "LDR = Low deep round", "lång och låg" och så vidare. 
När jag tänker på detta så kommer det upp två funderingar i huvudet: 

1. Ni som säger "nu ska jag rida henne lång och låg". Lång?! Lång för mig betyder att hästen är lång i kroppen, det vill säga inte ihopriden med bakbenen under sig och höjd rygg. Och om det är vad man är ute efter så känns det fel, för dressyren handlar om att få ihop hästen - få in bakbenen och få de höja ryggen. 
Vad det än har för betydelse så tycker jag just ordet "lång" låter fel. 
 
2. Att rida hästen i en låg form betyder inte att hästen ska gå på bogarna. Det är många som missar. De lägger ner hästen och hela frampartiet ramlar med ner och hästen ramlar framåtstupa på bogarna. Det är inte syftet. 
Man kan med rätt träning få hästen gå i låg form med bibehållen balans. Om man släpper hästen på bogarna så ser jag inget syfte med att rida hästen låg, det blir ingen verkan mer än att hästen blir framtung. 
 
EX: Musse rids i lägre form och går på bogarna. Han är tung och inte ihop. 
 
EX: Cherry går i en lägre form och har med sig ryggaktiviteten, hon jobbar där avspänd med balansen kvar vilket gör att hon inte stupar framåt utan behåller vikten på bakbenen. 
 
Det tar tid att lära sig att rida den låga formen korrekt men det går lättare om man förstår att det inte betyder att hela framdelen ska tippa i marken. Cherry jobbades dagligen i två år med detta då hon hade en kort och kompakt hals. Hon kunde tillslut arbeta i en låg form i balans. 
 
 
/Linn

Kommentarer
Postat av: Fluffponnys ♥

Håller med dig till 100%! Man måste se till att det blir rätt, att hästen jobbar som den ska :)

2013-03-03 @ 09:06:34
URL: http://www.fluffponnys.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0