Mitt bästa ridtips

Det är många som efterlyser ridtips här på bloggen. Jag har bestämt mig för att inte lägga ut några, av den enkla anledningen att jag inte är utbildad och känner då inte att jag har "rätt" att rota in i någon annans område som jag själv inte har någon utbildning i. Jag känner inte att jag kan skriva ut "gör si och så" till ett ekipage helt enkelt. 
Favoritövningar är däremot en annan sak. Men jag tänkte ta mig i kragen och skriva ett inlägg som jag tycker alla ska läsa och ta del av. För det här är så viktigt och det är inte många som förstår innebörden - tyvärr. 

Mitt allra bästa tips inom ridning är att få hästen lydig för skänkeln. 
Det spelar ingen roll om hur uttjatat det är för det är grunden för all ridning. Svarar inte hästen för skänkeln så kan du inte heller få den fram till bettet och därmed få den arbeta korrekt. 
 
Det är tyvärr allt för många som slarvar med detta. Man ser ofta hur folk trycker till lite lätt med skänkeln och det inte händer något, och de trycker till lite till med samma lätthet och det händer fortfarande ingenting. Vad skapar detta ryttarbeteende för problem hos hästen?
1. Hästen blir skänkeldöv då ryttaren rider med samma hjälp hela tiden utan att begära något utav den. 
2. Hästen reagerar till slut inte längre på små, lätta hjälper och för att det någon gång ska hända något kommer du behöva ta i ordentligt och grunden med ridningen - att kunna rida med så små hjälper som möjligt - är som bortblåst. Du faller tillbaka på ruta ett igen. 
 
 
Hur ska man egentligen göra för att få hästen svara för skänkeln?
Det första du måste göra är att inse problemet och fullföljder om du fortsätter med detta. När du insett detta måste du bestämma dig för att göra något åt saken - då är det dags att sätta in en ny vana som upprepas konsekvent. 
 
Faktum är att det är lättare än vad man tror, det gäller bara att du som ryttare bestämmer dig för att lösa problemet och vara konsekvent i de nya uppgifterna. 
Helt enkelt; Trycker du lätt med skänkeln och hästen inte reagerar, kicka då till lite med skänkeln. Oftast hoppar de flesta hästarna till då de är så vana med en kramande skänkel som tillslut inte säger något alls. De vaknar därför till av dvalan och blir alerta. Efter att ha gjort detta så provar du att lägga till en lätt hjälp igen och får förhoppningsvis resultat. Om inte - gör om samma sak igen. Hästen ska svara DIREKT. Jag säger det en gång till - DIREKT, DIREKT, DIREKT. 

Om nu hästen inte reagerar när du kickar till den lite lätt så får du helt enkelt prova att ta till spöt så fort hästen är seg i reaktionen. Och vid fortsatt problem ta hjälp av någon duktig som kan lösa detta åt dig. 
 
 
Man känner sig rätt elak när man får "gå hårt" på de och vara bestämd men faktum är att det hjälper både dig och hästen. När du arbetat med detta ett tag så kommer alertheten naturligt vilket kommer underlätta all fortsatt träning. Plötsligt kommer allt bli lättare när du inte behöver driva ihjäl dig för att få en reaktion utan istället har en häst som lyssnar på minsta lilla. 
 
 
Jag har känt skillnaden på hur det är att rida en häst som segt svarar mot en som är alert och snabbsvarande. Det underlättar all ridning och plötsligt blev de svåraste sakerna lätta. Jag kommer därför alltid sträva efter att ha mina hästar lydiga för skänkeln, inga undantag. Bara konsekvent upprepning vid eventuellt kommande problem. 
 
 
/Linn

Kommentarer
Postat av: Emma - En satsande tävlingsryttare

Jag måste verkligen berömma dig för dina braiga inlägg, du skriver så bra och förklarar så grymt bra, håller helt med dig . Zilda är väldigt kvick för skänkel dock i tisdags så var hon lite knäpp och inte alls på humör men red igenom henne i går och hon var så himla fin, inga tecken på travande bakben då och britt kollade henne och de var inget så jag tror bara att hon hade en sån dag, eller så var hon kissenödig för hon kissade direkt hon kom in och hon gör aldrig de när man rider. Så jag kan förstå om de är så för vem blir inte knäpp då, haha. Men super inlägg somsagt !

Svar: Tack det värmer!Ja jag kan inte förstå, har ju sett en hel del av era träningar nu och det har aldrig kommit fram tidigare trots att ni ändå känt på samma höjd. Hon hade nog bara en dålig dag helt enkelt och det får hon ha, hon presterar ju så bra annars när det verkligen gäller!
Linn Forsström

2013-03-21 @ 08:12:47
URL: http://ziro.blogg.se
Postat av: Therre

Jag måste berömma dig för dina inlägg. Välskrivna och alltid informationsrika. Du är riktigt duktig!

Håller med dig till punkt och pricka i det du skriver i det här inlägget, framgång kräver en god grund ;)

Svar: Åh tack vad glad jag blir! :')
Linn Forsström

2013-03-21 @ 16:26:33
URL: http://therreochpica.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0