Näthat / internetmobbing

Jag har lagt märke till att flera större hästbloggare ofta klagar på att de blir nätmobbade, får ta mycket skit osv, och att det måste sluta. Jag förstår dem till 110%, det måste vara riktigt jobbigt att få skit kastad på sig dag efter dag.
 
Men efter dessa långa inlägg om elaka kommentarer osv, så kommer ett provokativt inlägg upp. Bilder från festen där man håller spritflaskor, lättklädda bilder, eller på annat sätt som får folk att reagera. Det är självklart tanken, att provocera. Jag kan ta det med en nypa salt, och skilja på det som är seriöst och det som endast skrivs för provokation.
 
Om man vill slippa de elaka kommentarerna, då funkar det ju absolut inte att fortsätta provocera. Förstår ni min tanke?
 
Det är inte bara läsarna som måste uppfylla villkor - att sluta skriva dessa kommentarer. Bloggarna måste ta tag i sin egen uppgift och sluta skriva dessa inlägg som egentligen är till för att reta upp folk.
 
Det är lite som att säga att folk äter för mycket onyttigt, och direkt efter springa iväg för att och köpa en stor chokladkaka.
Att lägga ut en liknande bild och skriva hur bra man tycker att ens häst är, och hur mycket man älskar den, det ser jag inte som att provocera. Det är att uttrycka sin kärlek genom ord, även om man KAN provocera på så sätt också.
 
För att få, måste man ge. Ju fler provocerande inlägg, desto fler upprörda läsare. Man ska inte skriva vad som helst, men ska det sluta måste man göra mer än att klaga på saken.
 
 
/Nathalie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0