Pucko eller racer?

Idag red vi ju ut. Det började bra, han var jättepigg men lugn ändå. Vi travade, och han var lite busig, slängde med huvudet och studsade lite. Det var okej!
 
Sen galopperade vi, och det gick undan! Men ändå, helt okej! Vid en punkt brukar jag galoppera fram och tillbaka på en väg, då det  är så himla bra just där. Men idag var det inte kul! När jag skulle vända Ziro så skulle han inte vända, utan han skulle fortsätta. Men nu är det ju jag som bestämmer, och inte han. Till slut vände han iallafall. Då skulle jag göra halt "bara för att". Han blev flyförbannad!
 
Han backade, studsade, hotade att resa sig osv. Han var så överladdad inför galopp att han inte kunde hålla sig. På sidorna av vägen var det djupa diken just där, kanske 2 meter ner. Han började backa i racerfart mot ett dike, och jag försökte få fram honom. Han stannade och reste sig högt, och ena foten började glida nerför kanten. Jag började glida bakåt, och instinktivt slängde jag mig av åt sidan. Hade jag suttit kvar där hade vi kanske vält över. Men han - som JÄKLA tur är - tog inga fler steg bakåt utan gick fram när jag panikdrog fram honom i tyglarna (hackamore).
 
Gissa om jag blev rädd? Typiskt att han skulle börja just där, det enda stället på hela ridturen med diken på sidorna, en sträcka på max 10 meter.
 
Resten av ridturen var SUPER. Han var tokladdad och for överallt, sprang som en liten galopphäst och gjorde luftsprång och bocksprång. Så kul hade vi! Jag red samma sträcka hela tiden, just för att han ska gå DÄR utan att tjaffsa.
 
Jag hittade dessutom en jättefin stig rätt in i skogen, men massa smågranar på sidorna. Den ska vi utforska!
 
Tjosan!
 
Han är verkligen ett pucko min lilla häst, men tur för honom att han är världens bästa också!
 
 
/Nathalie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0