Nya bettet

Bettet jag provade igår var ett novabett. Jag fick det i födelsedagspresent av Karro och Anki som har hästarna här, tanken var då att ha det till Wilma för att få henne våga ta mer stöd på bettet. Det blev en stor skillnad på hela ponnyn när jag provade det på henne, helt plöstligt fick man kontakten med hennes mun och hon sökte sig nedåt. 
 
När Porter kom visade det sig att han har lika liten mun som Wilma och jag bestämde mig då för att prova det även på honom då han inte har styrkan till att vara stadig. Men jag har inte kommit till skott då jag ville vara i ett ridhus första gången då det finns risk (även om den är liten så vill jag tänka på säkerheten, speciellt när jag har en hingst) att de biter av det. 
 
 
Jag upplevde en stor skillnad. Han skummade redan första delen av passet, det rann fradga hela tiden. Och han tog mer stöd på bettet. Jag upplevde aldrig att han släppte bettet. Tanken är nu att rida med det en period så han får bygga upp styrkan och stadigheten och sedan övergå till det gamla tredelade (kommer variera mellan dessa två i en period). 
 
 
/Linn

Kommentarer
Postat av: Sofia Spelkvist

Rider också på novabett, upplever en mycket ärligare framåt bjudning. Knäpper inte av i nacken som hon gjorde tidigare :)

2013-03-25 @ 21:12:32
URL: http://sofiaspelkvist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0