För att kunna prestera...

Vad behöver hästarna för att orka prestera? Energi. Var får de energin ifrån? Mat, vila och uppbyggande träning. 
Men vi ryttare då? Hur ofta ser man inte folk som struntar i frukosten och som bara äter ett paket nudlar under en hel dag? Och hela dagen underar de varför de har svårt att hålla fokus och varför de känt sig så tunga och slappa i kroppen. 
Jag har själv varit den som i princip bara ätit en måltid per dag. Detta på kvällen. Någon gång då och då kastade jag i mig en frukost. 
 
Det här ska inte bli ett "ät rätt" inlägg. 
 
Vikten av att äta frukost

Vi har alla fått höra om hur viktigt det är att äta frukost för att orka en hel dag. Man ska äta si och så och speciella varor som är uppbyggda för att ge energi som varar åtminstone till nästa måltid. Vi har alla sätt bilderna på hur de frukostbilderna ser ut. 
 
 
Visst ser det gott ut? 
Men för oss hästmänniskor ser det bara tidskrävande ut en stressig morgon. Många av oss måste ut och fixa utsläpp och stallskötsel innan jobbet/skolan. Då hinner man inte slänga ihop något som liknar en hotellfrukost - om man nu inte ska gå upp bra mycket tidigare och då istället slösa på den värdefulla sömnen.
 
Jag tror att vi hästmänniskor måste ha något enkelt för att finna motivationen att kasta i oss något mellan alla måsten. Jag kanske gör fel nu - men jag tänker förespråka vikten av att äta vad man vill. För mig är det nämligen så att jag hellre äter något, oavsett om det är "vad man förväntas äta till frukost" (det vill säga inte någon fet ost, oboy och massa smör) - än att gå på tom mage för att man känner att man inte har tid. 
 
 
För det mesta dricker jag en smoothie till frukost. Den går att variera på många olika sätt och ger en bra start på dagen. 
 
 
Min frukost idag. Rostade mackor med ost på tillsammans med en hallon/blåbär smoothie. 
 
Det jag försöker säga är... huvudsaken är att ni får i er något till frukost. Även om det inte är den träningsinspirerande frukosten som vi sällan orkar fixa under stressiga och hästfyllda mornar. 
Känner ni för att äta ljusa mackor med mycket smör och någon fet ost på - gör det. Det är bra mycket bättre än att gå på tom mage. 
 
 
/Linn

Kommentarer
Postat av: Maria Jangtorp

Hej Linn.
Jag är mamma till Silje som hade San Ziro innan Nathalie. Jag läser er blogg ganska ofta och tycker att ni är superduktiga båda två. Oftast kommenterar jag bara Nathalies blogginlägg men här känner jag att jag måste skriva något. Så otroligt bra att du tar upp detta med maten och hur viktigt det är att ÄTA någonting :) Hoppas att många unga tjejer läser detta ;) Önskar dig lycka till med allt :) Maria

2013-04-16 @ 12:40:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0