En riktigt bra ryttare

Att kunna rida en häst bra och få fina resultat med den - det är egentligen ingen jättestor konst. Tillslut - även om det kan ta många år, så lär man sig rida den.
Istället tycker jag att en verkligt duktig ryttare är den som kan rida flera typer hästar bra. Kanske inte på en gång för det är alltid svårt att hoppa upp på en ny häst - men under en period få fina framgångar på tre, kanske fyra olika hästar med olika typ och krav på ridning. Då har man visat att man kan anpassa sig själv inför en individ och det är för mig en bra ryttare. 
 
 
 
Själv har jag inte kommit dit än att jag kan sätta mig på en ny häst och få den dansa. Speciellt inte nu när jag haft mer än ett halvårs uppehåll. Men efter ett par gånger blir det faktiskt ordning på sakerna och poletter faller på plats. 
Det allra svåraste men även det bästa är att ha tre hästar i stallet som är totalt olika att rida. Det bygger upp dig som ryttare och hjälper dig parera och anpassa dig till olika individer vilket skyndar på din egen utveckling. Det är så lätt att bli insnöad i en häst och få den dansa, medans när man sätter sig på en annan häst så blir allt pannkaka. Själv är jag i den fasen nu, jag har precis börjat rida Porter som är totalt olik Cherry. Men snart kan jag rida två olika typer av hästar... men jag har som mål att prova på och utveckla mina kunskaper inom många olika typer av hästar. Först då är jag en sann bra ryttare. 
 
 
/Linn

Kommentarer
Postat av: Emma,

Linn, kom och rid min donna någon dag! :D

2013-02-07 @ 15:34:10
URL: http://hep.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0