Lite tankar om avelsdisskutioner

Ofta när man läser på Bukefalos och hör privatpersoner prata om avel, hingstval och betäckning så hör man alltid "Den hingsten är för stor/för liten för mitt sto". Visst, har man ett sto på 132cm så betäcker man inte den med en hingst på 176cm. Men jag förstår inte riktigt, varför kollar man inte istället på vad hingsten har lämnat för mankhöjder på tidigare avkommor? 
 
Porter själv är 147,2cm. Jag känner till tre av hans avkommor väl (de andra har jag tyvärr inte så stor koll på :( ) - två av de är c-ponnyer och en d-ponny. Det vill säga att man nästan kan försäkra sig om att han lämnar inom ponnymåttet (beroende på vad modern har för höjder bakom sig). 
Just därför tycker jag inte att man ska stirra sig blind på att han själv i princip är maxad utan att han har lämnat inom måtten. 
 
 
 
Porter under lite jogging. 
 
Det handlar om mer än att kolla på två individer - modern och fadern till den kommande avkomman. Kolla även vad de tidigare lämnat, höjder och exteriör. Både bland dess avkommor och i stammen. 
Är du även ny i aveln så kontakta gärna ett större stuteri inom rasen som har koll på det mesta. 
 
 
/Linn

Kommentarer
Postat av: Sofia Spelkvist

Har man ett sto som är maxat förstår jag om man inte vill ta Porter exempelvis, då är risken att få en över ponnymåttet större än ett sto under 145.

Jag tror i dom flesta fallen är man rädd för en övervuxen ponny.

Porter har används till ett 155cm sto, avkomman är reggad sv ridponny men hur stor den är har jag ingen aning om, men det kan jag tycka är vågat om man vill ha en i ponnymått, samma sto har blivit betäckt med Sörbys Xero RNF 183 och då blev det en ponny på 152cm. Är uppstallad hos denna uppfödare, varav ridit in Sörby Xero avkomman. Har tyvärr aldrig träffat Porter avkomman.

Detta är ju ett ämne för mig, så jag känner mig lite träffad, jag letar efter en hingst till mitt ponnysto, vilket du vet eftersom du har tipsat mig lite på facebook osv, hon är ca 140 cm hög och jag vet inte vad som ligger bakom henne till 100%, alltså måste jag vara extra noga med att titta vad som finns bakom hingsten. Vill inte ha en Cponny och inte en övervuxen ponny, men jag skulle inte våga ta en maxad hingst oavsett om hingstens led inte är stora just pga min ponnys okända härstamning...

Världens längsta kommentar, varsågod :)

Svar: Förstår absolut hur du tänker! En övervuxen ponny är aldrig kul, det är man alltid rädd för. Inte för att höjden i sig är något fel men för att ingen vill ha det. Antingen ska det vara en ponny eller en 162+cm, det är det ryttarna vill ha och då får man ju självklart som uppfödare anpassa sig efter det. Vet inte om jag fattade rätt men kändes som om du trodde att det var lite menat till dig? Självklart är det inte det, läste på Bukefalos om hur folk tänker när de väljer hingst inför ett arbete i skolan och det är skrämmande så jag kände att jag var tvungen att skriva av mig. Ingen som helst pik mot dig då jag personligen tycker att du har ett väldigt sunt tänk i hingstvalet efter att ha följt ditt inlägg på fb. Dig förstår jag extra mycket varför du inte väljer en maxad till ditt sto då jag har tolkat det som att du inte vet vad som finns bakom henne i stammen och då är det en väldigt stor chansning att ta maxad+maxad.

Hoppas du inte kände att det var pikat mot dig för det var absolut inte så :)
Linn Forsström

2013-02-17 @ 17:00:56
URL: http://sofiaspelkvist.blogg.se/
Postat av: Sofia Spelkvist

Ang avkommor, det kan ju vara svårt att ta reda på hur stora avkommorna är, jag har kontakt med ägaren till Baileyz rnf 187 och hon kan inte lämna några uppgifter på hur stora hans avkommor är, tycker att det borde stå på ex blåbasen eller blupen hur stora alla hästar är oavsett om dom är till avel eller inte :)

2013-02-17 @ 17:04:58
URL: http://sofiaspelkvist.blogg.se/
Postat av: Sofia Spelkvist

Nej jag tog inte åt mig så, utan att; här är det ett inlägg som intresserar mig och som jag vill fördjupa mig i :)

Tycker du skriver jätte bra och ville bara vara en del i diskussionen.

Vet du någon om Mastermind? Det är den avkomman jag pratar om som är efter Porter :)

2013-02-17 @ 18:21:58
URL: http://sofiaspelkvist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0