Citat

Kloka ord från Kyra Kyrklund.
 
"Ryttaren ska inte behöva inverka med sina hjälper på hästen hela tiden. Lägg till hjälpen igen först när du märker att hästen har slutat reagera. Man kan jämföra detta med att åka sparkstöttning: när den fått upp farten slutar man sparka och först när farten avtar så sparkar man på igen".
 
"När jag sätter mig upp på en främmande häst är mitt mål inte detsamma som många andras: att till varje pris få hästen så snabbt som möjligt få hästen att gå på tygeln. För att du som ryttare ska få din häst att bli riktigt eftergiven måste du själv kunna ge efter på tygeln. Genom att själv ge efter på tygeln lär jag hästen att den inte konstant ska ha ett fast och starkt stöd av handen".
 
 
 
"Det allra viktigaste för mig är att hästen väntar på mig, att den har ett sådant förtroende för mig och sin egen balans att vi når fram till den punkt då jag driver hästen framåt istället för att brömsa den eller med stark hand "hålla" den på tygeln".
 
 
"Kom ihåg , straff = inverkan, beröm = ingen inverkan".
 
 

Favoriten:
"Jag anser att det är fel om man brukar mer kraft på att bromsa hästen med tygeln, än man använder för att driva den framåt"
 
/Linn

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0