Hur tänker ni?

På flera bloggar strömmar inlägg där det går ut att bloggaren bedömer bilder på ekipage. Det bedöms hur ryttaren sitter och inverkar, hur hästens form är och matchningen på utrustningen bland annat. Vad tänker ni med? 
 
 
Personligen skulle jag aldrig skicka in en bild till en blogg för att bli bedömd. Inte för att jag är rädd att bli "dissad" utan för att jag hellre lägger den tiden som det tar att välja ut en bild, skicka in och vänta på att få kommentarer om hur det ser ut av någon som är outbildad och inte sett ekipaget, på att åka ner till Britt och träna istället och få ut så mycket mer på den tiden. Av någon som faktiskt kan. 
 
Att man sedan som bloggare, låt oss säga att de flesta är från 10-18 år, tar åt sig uppdraget att bedömma andra ekipage, varför? Jag är ganska säker på att ni inte har någon utbildning inom tränaryrket och inte heller är direkt världsvana inom det. Om jag inte hade utbildning respektive erfarenhet inom yrket så skulle jag aldrig reklamera mig själv med att bedöma andra. Det känns som om man försöker bevisa något, försöka visa att man är kunnig. Men jag anser att en som faktiskt är duktig inte behöver skryta om det/bevisa det genom att lägga tid på sådant trams utan istället visar det genom god ridning, sunt förnuft och fina resultat/välridna hästar. 
 
Räta upp dig, bak med axlarna och fram med höftbenen. Ha aldrig mer svart tröja på dig och flytta stenen nästa gång för den är ivägen. Byt linda på frambenen bara för att jag tycker det. Få hästen dansa som Totilas annars kan du inte rida. 
 
Istället för att kritisera andra så är det väl roligare att lägga den tiden på sig själv och sin egen träning. Jag älskar att utvecklas och om man nu är så duktig att man tar åt sig att bedöma andra så kan man väl istället sätta sig i ett ridhus och kolla i spegeln, bedöma sig själv och med sin kunskap och sina tips kunna utvecklas till mästerskapsnivå rätt snabbt.... ;)
Snälla, var inte så dumma och slösa eran tid på detta. Ta hjälp av någon som faktiskt kan. Visst krävs det inte mycket för att se att handen kanske behöver höjas några cm och att axlarna behöver bak men har man en bra tränare så får man veta det i alla fall och då får betydligt bättre hjälp än av någon som skriver av en ögonblicksbild. 
 

/Linn

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0