Småsaker spelar roll

Det finns små trix och knep inom dressyren. De där småsakerna som man själv kanske inte tänker på, men som spelar stor roll. Jag tänkte dela med mig av lite tips, vad man ska tänka på när man rider sitt program helt enkelt.
 
*Den första halten och hälsningen. Det ger ett mycket bättre första intryck om man rider in rakt, gör en snygg halt och en ordentlig hälsning. Vinglar hästen på medellinjen? Öka tempot en aning, och samla upp precis innan halten så att den inte blir för plötslig. Försök lära hästen att stå korrekt, iallafall med frambenen. Det ser mer rutinerat ut, och ger ett bra intryck.
 
Hälsningen, bland det viktigaste. Våga ta i och "snärta" till med armen, nicka ordentligt! Ta tid på dig innan du gå framåt igen. Det ser lugnt och proffsigt ut. Om man bara släpper ut armen lite och knappt rör huvudet, så kommer det se ut som att man inte vill vara där, ursäktande nästan.
 Ziro står bra med frambenen (bakbenen ser inte domaren vid C), och jag gör en bra hälsning.
 
*Visa skillnader! Är det mellan/ökad trav, så ska det synas. Låt hästen sträcka ut benen ordentligt, och innan hörnet gör en tydlig upptagning. Något jag själv varit dålig på, så jag har fått många kommentarer som: "Visa skillnad tydligare", "Visa upptagning" osv.
 
Ziro i mellantrav
 
*Volter ska vara runda, inte ovala. Blicken är viktig i volter. Tittar man på hästens öron har man inte bra koll på voltspåret, och det blir lätt kantigt eller ovalt. Håll blicken på bokstaven du ska ut vid, så brukar det bli bra.
 
8-metersvolt
 
*Rörelserna sker vid bokstaven, inte före eller efter. Ska du vända upp vid A, så sväng lite innan A för att komma upp på medellinjen. Gör man en volt brukar man börja lite efter bokstaven, annars sker inte rörelsen vid den. Vart man svänger och vart rörelsen ska vara, är två olika saker (om det inte gäller ökningar, fattningar, avsaktningar osv, de gäller FRÅN bokstaven).
 
*Sitsen. Tänk på det. En ryttare som sitter korrekt har lättare att inverka korrekt. Det ser snyggare ut och kommer att ge bättre resultat.
 
Jag har en dålig grundsits, men på bilden sitter jag ganska okej. Kunde trampa ner hälen och dra bak axlarna en aning dock.
 

Det är svår att tänka på allt samtidigt, men efter ett tag kommer det ganska naturligt.
 
 
/Nathalie

Kommentarer
Postat av: Mikaela

Tack! Jag tävlar inte och har inget intresse av det men det var nog ett par tips där som jag tror att tom jag kan ha lite glädje av ;)

2013-01-10 @ 12:41:28
URL: http://keimosdixie.myshowroom.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0