Vikten av en anpassad sadel

En sak jag tycker är skrämmande är när en person har fyra hästar och har en och samma sadel till de - trots att de ser helt olika ut i exteriöret och liknande. 
Att man inte har råd med en inpassad sadel till varje häst förstår jag för det krävs ekonomi utöver det vanliga, Cherrys gick på skrämmande mycket.... och den fick vi använda ca. 5 gånger...
 
Att ha en och samma sadel till fyra olika hästar kan aldrig sluta bra. Är hästarna olika ligger sadeln olika på de, även om det bara handlar om några få marginaler ibland. Ska man kunna prestera till 110% så kan man inte rida runt i en sadel som glappar någon stans, som åker fram-bak-åt sidan och liknande. Man ska istället få hjälp att kunna koncentrera sig till fullo på ridningen och där även prestera utan hämningar. 
 
 
Det är även skadligt att rida med en sadel som ligger tokigt. Men det hoppas jag att ni redan vet. 
Hoppryttare framförallt tycker jag är extra slarviga med oinpassade sadlar (OBSERVERA att det finns de som är mycket duktiga och förståndiga som istället har jättefint inpassade sadlar), det var inte ovanligt att jag såg hur bakvalvet glappade några centimeter när jag då tävlade hoppning. Sadlar som glider hit och dit och hämnar prestationen. 
I dressyren där hela sporten är uppbyggt på rörelser, optimal ridning och liknande är många duktiga på att anpassa sadlar - tyvärr finns det även skräckanfall. 
 
Det ÄR viktigt, jag har själv känt skillnanden. När vi åkte till Sharpman med Cherry blev det plötsligt superlätt att flytta henne sidleds, att hitta den lodräta sitsen och för henne att röra sig bogfritt. 
Som tur är har kunniga personer kollat så den sadeln passar även nu på Porter. Skönt, jag älskar den. 
 
Standarden är att rätta med paddar, visst, har man fyra olika hästar så kanske det är enda lösningen tills man gifter sig med en miljönär. Det är bättre än inget. Men man ska ALLTID sträva efter att kunna rida utan padd - att sadeln ligger optimalt utan den. 
På Porter har jag fårskinnspadd för stötdämpning för tillfället men jag skulle lika gärna kunna rida utan den. 
 
 
/Linn

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0