Det är inte tur

Jag har flera gånger hört att jag har tur som har en fin ponny. Jag är säkert inte den enda.
 
Men jag håller verkligen inte med när jag hör "du har tur som har en så fin ponny, alla har inte den turen". Det är verkligen inte sant. Jag har en jäkligt fin ponny, men det beror inte på tur. TUR var det att jag snubblade över hans annons, men att han blev så bra är inte tur. Det är bra ridning, träning och tränare som har gjort det.
 
Ni som inte redan vet, gissa vad Ziro kostade. Svaret kommer längre ner, men bara för dig själv, gissa. En fin ungponny med kvalitéer, vad kan han ha kostat?
 
Det är inte vissa familjer som har råd med fina ponnysar. Men man måste fråga sig själv: Vill jag snabbt komma upp i klasserna, tävla LA på hyfsade resultat? Eller vill jag låta det ta tid, och sedan komma upp i klasserna, men komma längre än LA? Alla kan göra det valet, men många väljer det första.
Annonsbilden.
 
Ziro var verkligen inte dyr. Köper du en färdigutbildad ponny för 50-60 000 kr så kan du nog räkna med att komma till LA rätt fort. Ziro köpte vi för 25 000 kr inklusive utrustning. Vi har kommit längre än LA. Vi har ridit LA:P1 på 70%, och det är inte alla som kan göra det.
 
Det kan verkligen löna sig att köpa en ungponny, sålänge man inte köper en halvdan som inte har mycket kapacitet. Sen om du skulle köpa en dyr färdig ponny för flera hundra tusen kommer du säkert också högt, men det är få familjer som kan göra det.
 
Det behöver inte handla om tur, bara jobb och lite känsla för det du gör. Det funkade för mig, så varför skulle det inte funka för fler?
 
 
/Nathalie

Kommentarer
Postat av: Anonym

Visste du att han hade kapacitet? Såg du det? Vad är han bäst på, vilka rörelser? Vad tycker du är svårast? :D

2013-04-18 @ 14:58:40
Postat av: Tuuli Elmgren

Där fick jag sen sista pushen jag behövde! Har funderat hur länge som helst på att skaffa en yngre ponny (som jag sedan skulle, som du, ta upp i klasserna och utbilda), vissa har stöttat men andra har bara sagt att det bara blir en för stor utmaning för mig och att det blir för svårt.

Svar: Vad roligt! Det är svårt, men det är verkligen värt det i slutändan! Lycka till! :D

/Nathalie
Linn Forsström

2013-04-18 @ 16:57:41
URL: http://tuulielmgren.blogg.se/
Postat av: Diana Jahjai

Inget illa menat men jag tycker faktiskt att du gör en grov generalisering och är fördomsfull.
Bara för att man köper en mer välutbildad ponny behöver det inte innebära att man endast vill ut och tävla snarast möjligt, du har inte begrundat det faktum att det många gånger är viktigt att skaffa sig en välutbildad häst som man kan lära sig rida ordentligt och skaffa erfarenhet? Sedan är det inte ALLA som har det valet som du skrivit.
När man köper en unghäst gör man alltid en chansning, trots att den verkar ha rätt förutsättningar och bra stam kan man ALDRIG vet hur den kommer utvecklas. Jag är antagligen en sån person som skulle säga att du har tur som har en sån fin ponny för det är trots allt inte BARA bra ridning, träning och tränare som ger framgång, hästen måste också vara med på noterna. Det finns alltså inget som garanterar att bara för att man köper en unghäst kommer du komma längre än LA och vägen dit är längre men om du köper en färdigutbildad häst direkt komma till LA.
Än en gång: inget illa menat med kommentaren, vill presentera fler tankesätt!

2013-04-29 @ 15:37:37
URL: http://daprick.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0