Inte okej uteritt

Igår skulle Ziro och jag ta en lugn uteritt, jo tjena. Det började med at han var spänd som en fiolsträng när vi red iväg. Han gnäggade till och med en gång, det har han aldrig gjort när jag ridit. Jag tänkte att jag travar lite för att få honom att slappna av lite, jogga honom bara. Det gick bättre, han lyfte svansen och travade på hyfsat lugnt.
 
Efter 10 minuter kom vi till en ganska brant nerförsbacke, följt direkt av en ganska brant uppförsbacke. Det ser nästan ut som att rida i ett V. Brant ner och så brant upp direkt. Så när vi skrittat ner för halva nedförsbacken så tvärstannade han och glodde på toppen av uppförsbacken. Han verkligen FRÖS fast. Så ser jag vad han ser. 10-20 vildsvin där uppe, som står och glor på oss.
 
Vad skulle jag göra? Att fortsätta framåt var inget alternativ, och vända på honom? Explosionsrisk mitt i en isig backe, hmm. Och när vi står där, jag känner hans hjärta slå mellan skänklarna, så tror ni inte att grisjävlarna börjar springa? In i skogen, grenar bröts och de grymtade som galningar, skrek sådär som grisar gör. Ziro - fortfarande fastfrusen och stirrar in i skogen.
 
Jag tänkte vända honom lite försiktigt. Jag bara fundera på att krama tygeln lite lätt, och han tvärvände 180 grader och skulle fly. Jag försökte lugna honom bäst det gick, prata, klappa, men han for åt sidorna, drog in baken och smällde med hovarna. Efter kanske 20 meters hoppande tittade jag in i skogen till vänster om mig. Tror ni inte att det står 4 älgar där, 5-6 meter ifrån oss och glor?! Ziro fick också syn på dem = mer panik.
 
Vi studsade, galopperade på stället, flög i luften, gjorde olika luftsprång osv, kanske 5-600 meter. Då lugnade han sig och vi kunde racerskritta/takta till stallet.
 
Jag rider INTE ut där själv igen, det är säkert!
 
 
/Nathalie
 

Kommentarer
Postat av: Sofia Spelkvist

usch vildsvin är läbbiga :P

2013-04-07 @ 16:56:32
URL: http://sofiaspelkvist.blogg.se/
Postat av: Anonym

Fy f..n!!! säger jag!Vad läskigt. Men vad ska man göra egentligen? Har inte tänkt på det förut :)

2013-04-08 @ 07:44:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0