Skillnad på humör och smärta

Jag tycker det är så tråkigt att en del människor är så trångsynta. Alla hästar ska vara SÅ, och de ska reagera SÅHÄR, de gör inte DET osv. Alla hästar är olika och har olika humör och reaktioner på olika saker.
 
Just det jag tänker på är hästar med humör. De som visar vad de tycker - när de tycker det. Ziro är en av dem. Tycker han att något är roligt så kan det komma några skutt och språng. Är något jobbigt kan han försöka skutta ifrån det. Petar jag med spöt på honom tycker han att jag är lite för bossig och sparkar rediga sparkar. Men bara för att han visar vad han tycker så betyder inte det att han har ont.
 
Det ser jag ofta, och har fått höra. "Kolla upp honom, han kan ju inte vara frisk". Jo, han är en sund och frisk ponny, med hårt huvud och en massa åsikter och stark personlighet. Det är så jag vill ha honom.
 
Jag vill INTE rida och ha en häst som bara "är". Som inte bryr sig när man borstar den, inte kommer i hagen, inte gör annat än det man ber den om vid ridning. Det blir tråkigt och allt blir så lugnt. Man kan med 99% säkerhet säga att hästen kommer vara likadan dag efter dag.
 
Man kan tänka såhär om studsiga/sparkande hästar: Finns det verkligen INGEN häst i hela världen som sparkar utan att ha ont? Jo, självklart. Varför skulle då inte min häst kunna vara det?
En pigg, livsglad Ziro som verkligen inte har ont någonstans.
 
Hästar är djur, inte maskiner. Gör en maskin något annorlunda eller konstigt - visst den är trasig och behöver fixas. Gör en häst något annorlunda - ja men det är ju för tusan en levande varelse!
 
 
/Nathalie

Kommentarer
Postat av: Anki

Mycket bra skrivet! En häst är en häst & ingen maskin.

2013-04-13 @ 03:36:23
Postat av: ann

Absolut, de ska också leva och visa sina känslor, samma som vi. Visst ska de vara lydiga men det handlar om samarbete, inte om att de inte ska kunna sparka och busa ngn gång. De gör de ibland,de i alla fall som har verkligen en personlighet. Mycket fint skrivet :)

2013-04-15 @ 10:14:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0