Tips kring lastning

Jag tänkte höra med er läsare om ni har några tips att dela med er av. 


När Wilma gått in i transporten så går hon ut igen lika fort. Då är jag snabb som sjutton och säger back så att det blir som att det är jag som backar henne, så att det är jag som bestämmer och säger åt henne vad hon ska göra.
 
I förrgår när vi lastade så visade hon inga av hennes tidigare tendenser utan gick rätt in när jag bad henne - men som sagt - backade ut lika fort igen. Och jag vill inte att det ska bli ett stressmoment att slänga på bommen utan man ska kunna ta det lugnt och säkert. 
 
Kan även tillägga att några händer på rumpan inte är något att prova för då kommer bakbenen farandes. 
 
Hon har gjort jättestora framsteg. Men nu är det dags att komma ännu lite längre. 
Hon är varken rädd eller har fått dåliga erfarenheter utan hon är bara envis som synden och jäkligt smart. 
 
 
 
/Linn

Kommentarer
Postat av: Tuuli Elmgren

Kolla på Ponnyakuten (;

Svar: Det fungerar INTE på henne tyvärr, synd då det hjälpt många hästar.
Linn Forsström

2013-04-09 @ 11:24:02
URL: http://tuulielmgren.blogg.se/
Postat av: Anki

Gå inte ända in varje gång. Belöna så att hon får stå still mitt i transporten & käka nåt gott. Då ha du ju fritt framåt. Och ha lina i stället för grimskaft, då kan du stå kvar med belöningen istället för att tvingas följa med när hon backar. Tvinga går ju INTE med den madamen, det vet vi ju ;) Men säg till nästa gång så kan vi ju vara fler, så vi ramar in henne så att hon blir kvar på lämmen & "måste" gå framåt för att få nått gott :)

Svar: Vi har kört den där "in lite, backa, in lite till, backa, in helt, backa till hälften" osv osv metoden så nu går hon faktiskt in utan problem. Hon följer med jättefint framåt ÄNDA in (och det vet du ju är ett stort steg... phu). Så nu behöver man inte rama in eller liknande, nu behöver man ha henne till att stanna kvar där lite längre. Och då får jag väl vara ännu tydligare med "stå still" delen innan jag backar igen, tror det lär fungera om jag är övertydligare några gånger i och med att det är knepet som gjort underverk hittils. Mitt lilla fuxsto <3
Linn Forsström

2013-04-09 @ 11:51:28
Postat av: Wilma

Vi brukar alltid ha något godis när de gått in helt, men det kanske inte var svar på frågan men ;)
Victor brukar det räcka med att ha kedja under hakan och om han vill backa ut nyper det till lite , det funkar på honom i alla fall. :)

Svar: Kedja har jag aldrig haft på henne, men jag vet att det hjälpte på en av våra storhästar när hon ville backa. Det räcke med en gång sedan provade hon inte att backa mer. Så det kan vara värt att prova - tycker inte att det "tvingar" hästen på något sätt som många andra sätt gör, utan bara markerar. Tack för tipset! :D
Linn Forsström

2013-04-09 @ 12:50:40
URL: http://teamWilmaM.blogg.se
Postat av: karolina

var noga dock att inte ge godis innan hon står där hon ska stå, för då kan hon bli aha men går jag ett ste upp så får jag godis och gör så flera gånger för att hon vet att hon får godis om hon t ex går två steg. Då är det bättre att belöna med just godis när hon står där hon ska och bommen är stängd.

Svar: Precis! Håller med dig - först när hon står där hon står! När de gör rätt - det vill säga går in helt så får de alltid godis. Även mina äldre som går att lasta själv får godis när de gått in. Anser att man ska göra ett positivt intryck av något som hästen kan tycka är träligt - och då är det alltid bra att ge en liten motiverande godis när de gör det som förväntas av de!
Linn Forsström

2013-04-09 @ 13:28:05
URL: http://chipolina.blogg.se
Postat av: L.e

Börja med att känna igenom henne på backen, dvs hon ska flytta för tryck, sidorna,framåt,bakåt och även för tryck för grimman, dvs håll stadigt i grimskaftet och håll ett fast grepp neråt backen, så fort du känner att hon släpper efter, så ger du efter och belönar!

När det gäller lastning.
STRESSA INTE och backa INTE efter att hon har bråttom ur transporten.

Led upp henne på rampen, bara med frambenen i början
BACKA.
Upp på rampen, några längre steg in, BACKA

Sen jobbar ni er likadant tills hela hästen är på rampen, GLÖM INTE BERÖMMET/godis när hon står still.

Sen fortsätter du såhär upprepar ett par tre gånger, gärna varje gång ni ska lasta, även den dagen hon faktiskt går att lasta utan att ha bråttom ur!

När ni har jobbat er in på det här viset i hela transporten och hon har börjat fatta hela grejen med att stå still,först då stänger ni bom och lucka.

Och absolut inte mer folk än dig och ev en hjälpperson. Det är bara stress och onödigt för ponnyn!

Lycka till.

2013-04-09 @ 23:38:35
Postat av: Amanda Hellman

När vi lastar så brukar vi ha med en sån här slicksten (http://www.charlies.nu/hast/godis/20802704.html, Den är helt suverän! Vi brukar ge den när hon kommer in och som beröm samt att hon kanske ska tänka på lite annat än att t.ex. gå ut, den där slickstenen är superbra verkligen! Hoppas ni löser det! Kramis :D

Svar: Åh en sån ska jag köpa! Mycket smidigare än att ha en hink full med morötter och andra godsaker, det blir så klumpigt. TACK för tipset! :D Kram
Linn Forsström

2013-04-10 @ 15:34:19
URL: http://ecuality.blogg.se
Postat av: Anki

Fast jag menade inte att man ska gå in en bit - backa ut - gå in en bit - backa ut osv osv. Utan gå in en bit, så långt som DU som ledare vill såklart. Belöna sen gå ut. Gå iväg från transporten, eller kanske tom låta det räcka för den dagen. För att nästa gång, helst senare samma dag eller dagen efter, gå en bit till in. så håller man på så tills hästen förstår att den ska gå hela vägen in & bli kvar där. Så gjorde vi med Mariana, som första gångerna endast klev upp med fötterna på lämmen & även med Sessan, som var livrädd efter att en gång med tidigare ägare stegrat sig på lämmen, gått runt & krossat manken. Med M tog det ca 2 veckor & med S ca 1 vecka, men de lärde sig. Skönt åtminstone att hon inte längre "stänger av" för det är jobbigt. Å lilla sötfröken kommer snart att fatta det där med lastning & stå kvar :)
Kram

2013-04-13 @ 03:12:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0