Träna vidare

Tack för alla tips kring lastningen. Tyvärr var det saker som vi redan provat och en del tips där folk missförstod, hade hoppats på att få ett sådant där magitrick där man bara behövde säga blomma så skulle hon springa in i transporten men det verkar inte finnas... ;)
 
Wilma har åkt sedan hon var föl till utställningar, premieringar, test och miljöträning. Det har egentligen aldrig varit några problem, hon har gått in och ut några gånger sedan har det bara varit och stänga. 
Därför vet jag att det finns där. Fuxsto och unghäst är sällan en bra kombo tillsammans.... 
Som sagt, hon är jäkligt smart. Vi har framförallt kört in några cm, backa, in ytterligare några cm, backa, in hela vägen, backa, in halva vägen, backa. Som jag skrev i förra inlägget, allt för att hon ska lyssna på mig och göra det jag ber henne om - att det är jag som bestämmer hur hon ska gå in och ut i transporten. Men berömgalen, smart och kvick som hon är så tror jag att hon vill ut snabbt för att hon tror att hon gör rätt då. Så nu får vi vara ännu tydligare, ha henne stå still ännu längre innan man backar ut henne. 
 

Hon har i alla fall gjort stora framsteg. Ett tag så blockade hon omvärlden totalt och bara frös fast. Nu går hon in heeeela vägen - även om hon är kvick ut. Det sköna är i alla fall att när man har henne inne och bommen för så är det inga problem. 

Det är inga problem att få på henne. Och det är egentligen inga problem med att stänga bommen när hon går in nu, men jag vill inte att det ska vara ett stressmoment att göra det. Utan att man lungt kan göra det. Och det krävs ytterligare lite träning. 

 
/Linn
 

Kommentarer
Postat av: Ellen Molin

För 2 år sedan när jag hade problem med att lasta min dåvarande 2åring som är ett sto med mycket humör så hade jag kollat på hur Tobbe Larsson gör när han lastar. Jag gjorde då på ungefär samma sätt som han och efter några timmar under en vecka så fick vi in henne i transporten. Och hon var inte rädd för transporten utan hon hade bara bestämt sig för att inte gå in. Vet inte om du har provat, men kanske värt att försöka? :)

2013-04-11 @ 07:22:24
Postat av: L.e

Den typen av träning jag tipsade dig om fungerar bra,om man ger det tid,med tid menar jag veckor och kanske en månad.

Har själv haft hästar som både stått högt i blod, dvs röda yrhättor till fullblodsston, till blockerade hingstar med mkt humör.

Alla har med tiden förstått sig på träningen och har ,om man har velat,gått att lasta lösa.

Det är bara o fortsätta, hon ska inte backa direkt när hon kommer på rampen utan hon ska stå kvar, springer hon bakåt, fram igen,stå still några sekunder,sen backa!

Lycka till!

2013-04-11 @ 22:59:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0