Träningen med Sessan

Nu är en lagom lång och mysig dag med solsken avklarad och Sessan står nu ute i hagen och återhämtar sig medans jag skriver det här inlägget. 
Vet ni vad? Idag fick jag äntligen hoppa för första gången på ett år och det var superkul!
 
Gänget (fattas en elev dock). 
 
Träningen började med en individuell framridning där jag la all tid på skritten med att flytta bogarna. Hon satt fast i vänstersidan men lossade väldigt fint efter lite kämpande. Därefter jobbade jag med övergångar och sedan var det dags att börja den gemensamma träningen. Vi red över fyra bommar - en serie på rakt spår och en serie på böjt. 
Hon gjorde allt väldigt bra, det var åt vänster som hon ville trampa om i raka serien men det löste sig tillslut. 
 
När alla bomövningar var klara så var det dags att börja travhoppa. Något som jag alltid haft lite svårt med då jag tycker det är svårt att känna avstånd, speciellt på Sessan som började galoppera de sista galoppsprången vilket Alex förklarade var på grund av brist av styrka i traven. 
Därefter började vi galoppera mot hindren, ett räcke och en oxer. Allt flöt på strålande om man bara lät henne galoppera på framåt och inte störa henne vilket jag faktiskt inte gjorde, jag var bara där som ett stöd och det är jag stolt över. 
  
 
Sessan fick därefter vila medans vi åt mat, därefter tränade vi på att visa häst för hand inför hästskötarexamen. 
Hon har skött sig exemplariskt under dagen och jag fick en JÄTTEfin känsla i traven framförallt! Även i sprången då allt bara flöt på. 
 
Det var en väldigt bra träning och jag längtar tills nästa gång!


/Linn 

Kommentarer
Postat av: Sofia Spelkvist

Såg jätte bra ut :)

2013-04-05 @ 20:46:02
URL: http://sofiaspelkvist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0