Innan du bestraffar hästen

Innan du bestraffar hästen, så tänk en gång till. Gjorde du som ryttare verkligen rätt? Tänk er hur många hästar som dagligen blir bestraffade för något som egentligen var ryttarens fel. En dålig galoppfattning, dålig ökning, övergång eller vad som helst. Om ryttaren gör rätt, så gör hästen rätt.
 
Och varför bli arg? Blir man arg blir saker och ting så himla mycket värre. Tro mig, jag vet. Även om jag själv inte tar ut ilskan fysiskt på hästen, så känner han ju av min negativa energi och blir då själv negativt inställd.
 
Blir jag frustrerad under ett pass, så brukar jag göra halt ett par sekunder, och tänka över vad som gick fel. Analysera min egen ridning. Satt jag rakt över honom? Var jag tydlig? Nej, oftast inte.
 
Att gge hästen ett spörapp får den inte att tänka "Oj, nu ökade jag dåligt, nästa gång får jag göra bättre". Ett spörapp gör hästen stressad och orolig. Ingen, varken djur eller människa, ska behöva piskas för ett misstag. Allt man gör kan inte bli perfekt. Flera gånger varje ridpass får jag göra om saker, för att de blev inte som de skulle. Det är normalt.
 
 
Tänk på det vid nästa ridpass. Var det verkligen hästens fel? Troligtvis kommer du på att det inte var det. Och bara den lilla grejen - att du kom på det - gör dig till en lite bättre ryttare än innan.
 
Att slå hästen för att den gjorde "fel", det är att vara en dålig ryttare. Precis så är det.
 
 
/Nathalie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0