Öppnor

Idag är det jag som behöver ER hjälp. 
Vi har börjat med skolor på Porter och det är något som är rätt nytt för mig, Cherry och jag hann aldrig befästa de fullt ut och innan dess har jag inte ridit de. Jag har aldrig haft en färdig ponny eller häst utan fått utbilda själv vilket har gjort att jag har orutin på detta. 
 
Hur som helst, jag får verkligen inte till öppnorna. Jag får inte med framdelen "in" utan det är bara halsen som böjs eller så trillar bakdelen in så det nästan blir sluta istället. 
 
Jag har självklart pratar med Britt om problemet och ibland - några få steg - får vi till det men jag skulle vilja ha lite fler tips på hur jag ska göra.
 
 
 
/Linn

Kommentarer
Postat av: Lovisa L

När jag började med att rida öppnor så red jag först en 8-10m volt och tänker att man ska gå in på volten en gång till men går rakt fram i stället.
flyttar fram ytter skenkeln lite så att man "knuffar" in bogen och har kvar inner skänkeln i normallägret så hästen kan formas "runt" den.
Hade ganska svårt med skolorna på Zquasch men när jag började rida Casir så går det galant då han har lättre för de.

hoppas du får fler tips!

2013-02-15 @ 19:27:31
URL: http://lovisazquasch.devote.se
Postat av: Johanna

En öppna är ju en trevlig skola då du gör den normalt varje ridpass i öppnan av en volt.. en av mina favoritövningar faktiskt! Ett tips är att höja innerhanden och flytta hela handen lite utåt mot väggen samtidigt som du håller tillbaka med innerskänkeln så att han inte svänger :-)

2013-02-15 @ 21:59:35
URL: http://www.fluffponnys.blogg.se
Postat av: Maja

Jag använder mycket innerskänkel långt bak för att hålla baken på plats, använder innertygel för att form a inåt och yttertygel för att hålla henne på sniskan så att säga. Helena, min tränare säger att det ser jättebra ut men jag vet inte riktigt om mina metoder är så som man kanske skulle lära ut egentligen, men jag hittade det som var bäst för oss :)

2013-02-15 @ 22:29:33
URL: http://otroligahast.blogg.se
Postat av: Pernilla

oj vad många olika varianter det fanns på att flytta hästens olika delar! :-) Tänk att du börjar med en volt, alternativ att du flyttar ett steg i en bakdelsvändning. Då måste det vara ytterskänkeln som reglerar om det ska vara på tre eller fyra spår, du "svänger" ju hästen med ytterskänkeln och då måste den vara längre bak än innerskänkeln, som du formar kring. precis som när du rider i en volt. yttertygel kan du reglera ställningen med och innertygeln kan ju hjälpa till i början men ska eg inte behövas. efter det är hästen framdel som ska flyttas in så är det viktigt att vara rak i sitsen (magen rakt åt det håll du ska) och du sitter mest på inner sittben (=automatiskt när du ställer inåt). kort sagt går det inte att flytta i en korrekt öppna med tex ytterskänkeln fram och innerskänkeln bak...

2013-02-16 @ 07:32:54
URL: http://www.pernillas.nu
Postat av: Anonym

Känner att många har koll här!
I öppnan rider du med innerskänkeln längre fram för att forma hästen och möta upp med yttertygeln vilket gör att hästen hålls på plats ytterskänkel använder su längre bak för att hästens bakdel inte faller upp på väggen.
Har du svårt att få med hästen i öppnan så kan du leda in hästen med ledande tygeltag på inner.

2013-02-16 @ 10:23:37
Postat av: Bea & Erika - Dressyrryttare som satsar!

Vet inte riktigt vad ni andra har för annorlunda metod .. det kanske funkar för er men jag har iaf lärt mig att göra så som Anonym har skrivit och berättat! :---)

2013-02-16 @ 10:30:53
URL: http://bedressage.blogg.se
Postat av: Paulina Andersson

Du har ju redan fått rätt måga tips, men om du har tillgång till ridhus med speglar rekommenderar jag att rida 3 m innanför spåret mot spegeln så att du ser att inte bakdelen svänger hit & dit. Tänk i början även lite rak yttersida och få till ställningen, när ställnignen är bra kan du börja tänka på böjningen :)

2013-02-16 @ 15:15:01
Postat av: Linnéa Thorén

Pröva att först styra in lite innanför spåret och möta upp med yttertygeloch innerskänkeln ganska långt bak. Gör mång volter! :)

2013-02-16 @ 15:46:24
Postat av: marina

När jag och min häst hade orutin på öppnor använde jag ledande innertygeltag för att få henne att spåra rätt och något starkare innerskänkel utan att föra bak den, men var noga med att lätta när man kommit in i öppnan! :)lycka till!

2013-02-16 @ 17:48:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0