Småfix som syns

Inför tävling är jag petnoga med allt. Allt ska vara tiptop! Jag tänkte dela med mig av det jag brukar göra, för att verkligen bli nöjd med Ziro och mig själv.
 
Hästen är ju det allra viktigaste. Det är den domaren kommer hålla ögonen på mest. Små saker som man kanske inte tror spelar så stor roll, kan faktiskt synas och påverka helhetsintrycket. En ren och prydlig ponny ger bättre intryck än en långhårig lortgris.
 
Här är det viktigaste:
 
*Ren och igenomkammad svans. Tvätta svansen, jag brukar använda grönsåpa. Jag tvättar kvällen innan, och så flätar jag svansen. På morgonen är svansen torr och lite vågig. Då sprejar jag i rätt mycket glanssprej och kammar igenom svansen så att det inte finns en enda tova i. Med glanssprejen så blir det lättare att kamma = man drar inte av lika många hårstrån som med en torr svans. Sedan flätar jag svansen igen när vi ska åka, och kammar igenom den på tävlingsplatsen igen.
 
Resultat - en luftig, lätt vågig svans.
 
*Rena ben! Det ser väldigt ovårdat ut, och faktiskt respektlöst att komma med skitiga ben. Det är annorlunda om det har regnat och är blött och kladdigt, men annars finns det ingen ursäkt till att komma med smutsiga ben.
 
På dennna tävling hade det ösregnat, framridningen bestod till hälften av en sjö såg det ut som.
 
Jämför med denna bild, kritvita ben. Vad ser bäst ut?
 
*Vältrimmade ben. Ingen gillar en massa hovskägg. Kallblod ska ha hovskägg, men inga andra hästar. Hovskägg överlag ser väldigt oprofisionellt ut, och ger ett  "skogsmulle-intryck".
 
*Klipp pälsen över kronranden. Det ger ett slarvigt intryck med massa päls som hänger ner över hoven. En rak linje runt hela hoven ska det vara.
 
*Knopparna. Alla tittar på knopparna. Runda, med jämnt avstånd ser bättre ut än kantiga och ojämna. Har för mig att Linn skrivit ett inlägg om knoppar, mycket läsvärt!
 
Ziro med fina knoppar, sydda.
 
Ziro med fula, kantiga och stående knoppar.
 
*Rena hovar. Ja, själva hoven spelar roll. Det kan ju fastna torr lera, jord osv, men se till att skrubba hovens ovansida.
 
Det kommer en del två och tre, med utrustning och ryttaren :)
 
 
/Nathalie
 
 

Kommentarer
Postat av: Julia Wesén

kolla nu det borde finns uppe nu! :D

Svar: Ja, nu så! :D
/Nathalie
Linn Forsström

2013-02-17 @ 12:37:07
URL: http://Juliawesen.se
Postat av: Sofia Spelkvist

Hur klipper du hovskäggen på bästa sätt? Kommer ihåg för tusen år sedan när jag tävlade dponny, min hade världens kalufs till hovskägg och det var alltid så svårt att klippa det utan att det såg hackigt ut, nu har jag en ponny igen och hon ska snyggas till till våren, och då ska hovskägget bort, men hur gör man det snyggast? :)

2013-02-17 @ 17:16:11
URL: http://sofiaspelkvist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0