Välhanterade hästar

Finns det något värre än hästar som bara kliver över en? Som inte har någon respekt och som "hänger" i grimskaftet? Hästar väger så pass mycket och har en sån kroppsstorlek att det lätt bli farligt. 
 
Vi har alltid lärt våra hästar att lyssna på kroppsspråket. Stannar jag så ska de stanna i bibehållen position, det vill säga axel-bog ungefär. Vi ska inte behöva dra i grimskaftet utan det ska vara lika slakt som när vi går med de - alltså stannar vi bara för kroppsspråket. Börjar vi gå så ska de börja gå. Står vi still så ska de stå still.
Gör de inte något av det ovannämnda så ryggar vi ett par steg och gör om igen tills proceduren är rätt. Det behövs inte många gånger innan budskapet sjunkt in. Däremot behöver man upprepa det ibland vid eventuella tvekningar men det är hyfsat acceptabelt beroende på hästen. 
 
Redan från början ska man lära sig göra rätt. Fast det strutar Wilma i, hon bestämde sig för att hon ville äta gräs fast det inte var gott och det gjorde hon. 
 
Välhanterade och väluppfostrade hästar tack. 
 
 
/Linn
 

Kommentarer
Postat av: Elsa

Vad roligt det är att höra att fler jobbar på samma sätt som jag. Har själv den tjurskalligaste ponnyn som jorden skapat och den snällaste haha. Så kontroll över honom är ett måste. Folk struntar i att jobba hästarna från marken vilket jag tycker är en stor miss. Framför allt om det gäller unghästar. För jag har märkt skillnad. För kontrollen från marken blir kontroll på hästryggen. iaf på min ungponny

2013-03-01 @ 11:46:39
Postat av: Sofia Spelkvist

Håller med !

2013-03-01 @ 19:10:45
URL: http://sofiaspelkvist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0