Att lära sig dressyrprogram

Att lära sig dressyrprogram kan vara allt annat än lätt. Och hur väl man än har pluggat in det så kan man få kortslutning på tävlingsbanan och tappa bort sig. Det har nog hänt de flesta som tävlat. 
 
När jag lär mig dressyrprogrammen så brukar jag först alltid kolla kolla de olika bedömningsgrupperna och läsa texten om hur programmet går till.
Därefter söker jag upp det på Stallbacken.com där det är uppritat sett i fågelperspektiv vilket gör en klarare bild på hur linjerna ligger. 
 
 
Youtube finns det många olika filmer på ekipage som tävlar de olika programmen och jag brukar kolla på ett par stycken för att se hur det ser ut när man rider det. Det är oftast här jag verkligen lär mig programmet. 
 
Att springa på hallmattan är underskattat. Jag brukar göra det när jag ska rida ett program för första gången då det bli samma känsla som när man rider det. Även fast man ser lite fånig ut när man springer där med flashig trav så är det viktiga förberedelser att ta till för att ha de bästa förutsättningarna på tävlingsdagen. 
 
Givetvis tycker jag också man ska rida igenom programmet minst ett par gånger på träning för att känna på hur det känns och anpassa det efter just sin häst. Lära känna de olika linjerna på när du behöver ta upp, när du behöver förbereda volten och så vidare. 
 
Att vara förberedd inför en tävling är självklart - eller hur? Därför tycker jag alla ska vara noga med att plugga på programmen en tid innan så de verkligen sitter. Att en del lär sig de på vägen dit har jag svårt att förstå, hur kan kan det hjälpa en till en förberedd start med förutsättningar? 
 
/Linn

Kommentarer
Postat av: Maja Torstadius

Jag kollar alltid stallbacken, ibland tuben och springer på mattan, standard även fast man blir lite yr ;)

2013-01-08 @ 22:35:39
URL: http://otroligahast.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0