Fortsätt kämpa, hur jobbigt det än är

Alla kommer ha svackor i sin utveckling, det går upp och ner och kommer alltid göra det.
 
Jag vet inte hur många svackor vi haft, Ziro och jag. Dagar när jag börjat stortjuta och hoppat av, när han sparkat, dragit iväg och gjort allt jag inte ber om. Jag har kämpat i veckor, träningar på träningar och till slut har det gett sig.
 
Det gäller att ha tålamod och inte ta ut all irritation och frustration på hästen. Allt för många blir våldsamma i svackorna, helt i onödan. Istället för att envist kämpa med den förbannade dressyren, så ta ett par veckor och bara rid ut och busa. Rid i lång och låg form, låt hästen gå med huvudet i taket. Gör saker ni är bra på, som i stort sett alltid blir bra.
 
Tänk en gång extra innan du rappar till med spöt, sparkar med sporrarna eller rycker till i tygeln. Hästen gör inget för att vara dum, och problemet sitter i 99,9% hos ryttaren. Så egentligen borde hästen bita och sparka DIG ;)
 
Ziro och jag valde att hoppa en del i somras under en svacka. Det löste sig finfint!
 
 
/Nathalie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0