Framridningen är viktig

För att kunna prestera bra på banan är det viktigt med en ordentlig framridning, eller hur? Framridningen är jag väldigt noga med.
 
Ziro går alltid bäst om han får en ordentlig framskrittning, helst på 20 minuter. Jag brukar även skritta en del runt tävlingsområdet så han får titta lite. När det är dags att korta tyglarna får han först gå lång och låg. I den formen gör jag skänkelvikningar, öppnor och volter. Jag brukar bolla honom lite mellan skänklarna för att få honom snabb och smidig.
 
 
 
Han brukar gå lite lägre och längre än såhär, men hade ingen bild på det.
 
Trava igång gör jag i ett fräscht tempo runt fyrkanten, och ibland gör jag någon 20-metersvolt. Jag gör tempoväxlingar och övergångar så att han verkligen är med mig och kommer igång och trampar på i bak. Samma låga form.
 
Galopperar igång honom i lätt sits också i ett fräsch tempo. Runt fyrkanten och på stora volter, flyttar honom lite hit och dit.
 
Skrittpaus så att det inte blir jobbigt.
 
Sedan plockar jag upp honom och rider några rörelser från programmet, så att han har ett hum om vad vi pysslar med.
 
En sak jag gör ofta om han är ofokuserad, är att rygga honom. Rygga snabbt, långsamt, normalt osv. Funkar bra på honom!
 
En bra framridning ger en lösgjord och nöjd häst, som kommer prestera bättre på banan än en häst som är spänd och stel.
 
Funkar bra för oss! Här efter vinst i LA;P1 på 70%
 
 
/Nathalie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0