Mitt svar på läsarfrågan

Jag frågade ju er vilket kön ni föredrar på hästar, mycket intressant att läsa!
 
Jag föredrar valacker eller hingstar, men INTE ston. Jag har inget emot att andra gillar ston, men själv gör jag det inte. Det är ju vidrigt när de är brunstiga och står och "skvätter" och äcklar sig. De är allämnt bitchiga och tjuriga och vill inte arbeta. Det gäller ju långt ifrån alla, det är bara som jag själv tycker.
 
Jag kan inte säga att ston är ojömna i humöret, för det är min lille Biro också.
 
Och att valacker skulle vara tråkiga och opersonliga tycker jag inte alls! Ziro är den mest personliga hästen jag mött! Han ska kolla på allt, är med mig vid golvet med huvudet när jag borstar ben eller tar på benskydd. Han brukar sträcka på sig som en katt med frambenen framåt och rumpan uppåt.
 
Attityd vid ridningen, speciellt om jag har ett spö. Peta på honom så kommer rumpan! Har dock blivit bättre.
 
Hingstar kan vara jobbiga att hantera ibland, när man går bland andra hästar eller ser något intressant. Men att rida är de jättehäftiga och fina!
 
Min fina valack!
 

Fina Melwas, godkänd hingst på 4 år som jag red ett tag. Riktigt fin ponny som jag saknar ibland!
 
 
/Nathalie

Kommentarer
Postat av: Sofia Spelkvist

Alla hästar är olika individer, alla ston står inte och skvätter och äcklar sig ;) Som du säger valacker är inte opersonliga och hingstar behöver inte vara jobbiga att hantera.

Funderar på att betäcka mitt sto med Melwas faktiskt.

Svar: Nej precis, alla är olika.
Vad kul, det blir nog ett fint föl då :D
Linn Forsström

2013-01-20 @ 15:33:45
URL: http://sofiaspelkvist.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Själv är jag nog mest frälst på ston då de inte blir "betydelselösa" OM något skulle hända ;) valacker kan man ioförsig ha som sällskap men det blir ju svårt att sälja vidare om man skulle vilja det , men personligheten är viktigast! Det finns ston som inte protesterar nån gång och valacker som tjurar för minsta lilla! Sen håller jag med dig om att en häst som inte någon gång gör sig hörd eller bråkar eller busar till det inte är en riktig häst ;-)

2013-01-20 @ 20:06:59
Postat av: Maja

Älskar ston! Om du tycker att de inte vill jobba så har du väl ändå nämnt och bevisat att din häst har OTROLIGT mycket attidyd? Precis som du säger med ziro så är det liksom personligheten som du älskar, och det är just samma på ston :) Men alla tycker olika!

2013-01-22 @ 20:10:21
URL: http://otroligahast.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0