En fundering

Om ni fick välja mellan två olika slags hästar med olika slags fördelar.... vilken av dessa skulle ni välja?

Häst nummer ett:
En häst som sitter fast, är stark och som går med huvudet i vädret. Trots mycket och korrekt träning så händer inte mycket. Ibland, några linjer här och var under några ridpass, så är hästen jättefin. Men 9/10 så är huvudet i vädret och allt är stretigt. När man väl får lite utveckling och man får det stressigt en eller två dagar och måste låta hästen vila så tappar den allt och man är tillbaka på ruta ett igen. Ofta får man känslan av att hästen tappar allt man ridit igenom under natten och varje pass börjas från punkten där man startade utan att man egentligen får igenom något under passet. 
 
Häst nummer två: 
En häst som knäpper av. Det är helt tomt i handen och vad man än gör så krullar hästen ihop sig. Hästen sitter fast lite här och var men det är inget som syns direkt på marken. Den är jämn i sitt presterande, ingen topp och ingen dal - alltid med nacken avknäppt. 
 

Musse, expert på både att ha huvudet i luften och att knäppa av. Men han är underbar ändå. 
 
Jag är lite neutral i frågan. Ingen av hästarna arbetar korrekt och därför är ingen av hästarna "självklar" att välja. Den ena hästen kan man lura andra med (jag menar, det syns inte alltid för orutinerade ögon om hästen knäpper av vilket innebär att man fortfarande kan samla mer poäng på tävlingsbanan än på hästen som har huvudet uppe i värdet och stretar emot), och den andra är jättefin några väldigt få steg - och hur långt kommer man egentligen med det? När hästen tappar allt under natten?
 
 
/Linn

Kommentarer
Postat av: Maja

Nästan den stela tror jag. Skulle nog vara något jag kan jobba med mer :)

2013-03-30 @ 13:28:45
URL: http://otroligahast.blogg.se/
Postat av: Hanna

Jag skulle välja den andra då jag vet hur jag ska hantera det (min ponny är ett perfekt exempel på de du skrev) men samtidigt kanske jag ska välja den första. Man lär sig ingenting på att rida hästar som alla fungerar likadant.

2013-03-31 @ 08:35:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0