En vanlig stalldag

Jag fick en fråga om hur länge jag är i stallet och vad jag gör, så jag kan ta det i ett inlägg :)
 
När jag kommer till stallet ropar jag några ord till Ziro först av allt, eftersom hans hage är precis bredvid "parkeringen". Sedan går jag och byter om om jag kommer direkt från skolan. Beroende på tiden så antingen mockar jag och gör kraftfodret, eller tar in honom och grejar. Börjar det bli mörkt och jag ska rida, så tar jag alltid honom först.
 
Mocka är något jag nästan alltid vill göra själv. Det är inte så att jag inte litar på mamma/pappa, men jag är så petnoga när jag mockar. Vill ha ut allt kiss och minsta lilla bajsbit ska ut. Sen ska spånet läggas på rätt sätt. Mest i mitten och mindre mot kanterna. Det är för att han bajsar på kanterna = lite lättare att mocka. Men han är en bajs-kulspruta. Ingen ordning där, utan han bajsar där rumpan råkar vara (fast aldrig mitt i boxen, bara kanter).
 
Samma med kraften och vattnet, det fixar jag helst själv. Är man kontrollfreak så är man! Han ska ju ha just SÅ mycket, eller SÅ.
 
Så när jag mockat och grejat rider jag, eller om jag rider först så mockar jag efteråt.
 
Hösilage får han också såklart, men eftersom han får fri tillgång ute så behöver jag bara göra hösilage till kvällen. Det lägger jag i ett stort och finmaskigt nät så att han får plocka. Jag slänger även ner en höskiva, så att han kan pilla med det när hösilaget är slut. Hö är nämligen inte lika gott, så det blir kvar.
 
 
Så jag gör alla sysslor själv, eller ja, nästan alltid. Vi brukar åka till stallet runt 16 på vardagar, och åker hemåt runt 20-20.30 om de inte vilar. Då blir det runt 18.30 kanske.
 
Gör ni sysslorna själva, eller är det föräldrarnas "grej"`? :)
 
 
/Nathalie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0