LD - resultat

Ja, idag var dressyrponnyn hopponny för en dag. Inte en rutinerad sådan, men ändå.
 
LD: Man fick bara vara 5 ekipage i ridhuset, och framridning och framhoppning är på samma ställe, så vi fick kanske 10 minuter på oss till att rida och hoppa fram. Jag hoppade räcket två gånger och oxern tre gånger, sedan var det min tur.
 
På banan: Han var väldigt spänd och lite tittig för puliken på ena kortsidan. Han hoppade ettan klockrent, men ett stopp på tvåan som jag tar på mig. Jag visade honom inte vägen ordentligt, och kunde ha hållt om bättre, Trean blev också ett stopp, men då tittade han på publiken på kortsidan (man hoppade mot publiken) och såg nog inte hindret. När jag kom på det igen hoppade han klockrent. En glädjebakut efter fyran, och direkt efter kom femman, men där red jag ordentligt så han hoppade.
 
Jag är väldigt nöjd med det!
 
Jag gjorde en omstart också, för att få bättre flyt, men det sket sig... Han stannade på ettan, det tyckte jag var ett onödigt stopp men jag kunde ha ridit bättre. Sedan gjorde han ett kråkhopp på tvåan och trean och stannade på fyran. Då valde jag att utgå. Det kändes att han inte orkade och det var kämpigt, och det ska det inte vara. Allt vi gör ska vara kul, så det skulle varit dumt av mig att försöka pressa honom.
 
Det kommer en film från första hoppningen! :D
 
 
 
/Nathalie

Kommentarer
Postat av: Denise

Hej Nathalie! Jag var på plats i Karlskoga idag och såg dina ritter. Jag själv har tävlat höga klasser både på ponny och storhäst och har därmed ganska så mycket rutin. Vill bara tipsa dig om detta; för att din ponny lättare ska ta sig över hinderna (nu är inte 80 cm någon höjd för en d-ponny men för att slippa få alla dessa stopp), släpp fram honom. Du red inte ens i en samlad galopp idag, du red långsamt. Om du lättar av i handen och låter honom galoppera på mer framåt så kommer oftast distanser lite lättare också. Du behöver inte "svara upp dig" angående detta utan kanske kan se det lite som hjälp på vägen. Lycka till :)

Svar: Stort tack för tipset! Det är något jag är medveten om, och vi jobbar på det :) Det sitter i från min första häst, en rädsla för att tappa kontrollen och att det ska gå för fort och jag ska flyga av. Men det blir bättre för varje gång :)
Ska börja träna lite för tränare, det är ju kul som variation! :D


/Nathalie
Linn Forsström

2013-03-29 @ 18:52:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0