Relationen mellan häst och ryttare

Prio nummer 1 för mig är att ha ett starkt band till min häst. Min häst ska se mig som en vän, inte en boss. Vi ska behandla varandra respekt. Det är något många glömmer, att inte bara hästen ska behandla oss med respekt, utan att vi måste respektera hästen också. Om min häst inte kommer i hagen, det får mig att tänka till. Varför vill han inte komma till mig?
 
Ziro kommer 99% av gångerna i hagen. Är det jättemycket lera så kan det hända att han bara står och tittar på mig och trampar runt lite, men det förstår jag.
 
Jag vill att min häst ska VILJA umgås med mig, och inte bli rädd så fort jag höjer handen. Ziro och jag har under våra två år fått en starkt band som överlever alla smällar och slag. Han blir glad när han ser att jag kommer till stallet, och ställer sig vid öppningen i hagen med spetsade öron. Vi springer och leker i hagen, han jagar mig och bockar runt. Han går förbi läskiga saker när vi rider ut, för att han litar på mig. Kom ihåg det ordet, tillit.
 
Om din häst inte litar på dig som vän och ryttare, så kommer ni inte prestera. Så enkelt är det.
 
Vad ska du göra för att få hästens tillit och vänskap? Jag har ett par tips!
 
*Träna lydnad. Hästen ska följa dig, om du springer, går, svänger eller vad som helst.
 
*Trickträna. Det får hästen uppmärksam på dig, och det är en kul grej att göra tillsammans.
 
*VAR GLAD. Ingen gillar att umgås med någon om är tjurig och bitter. Om hästen småjävlas lite med dig, skratta åt saken istället för att daska till den.
 
*Ta din tid. Pussa på hästen, ge den små godisar, borsta extra länge.
 
*Istället för att skritta ut, ta en promenad tillsammans. Då går ni ihop, och du kan klappa och prata med hästen på ett annat sätt.
 
*Istället för vilodag - UMGÅS!
 
Jag blir lite ledsen när jag ser hur många som tar in hästen, rider och sedan ställer in den i boxen. Inget "umgås", utan bara gör det man ska. Ziro och jag småbusar varje dag. Han buffar lite på mig när jag borstar benen, försöker sno borsten ifrån mig, snosar mig i håret, viker upp överläppen och drar den över min hjälm när vi går. Jag fintar honom i hagen när han kommer så han får jaga mig (så skapra svängar gör jag så att mina knän mår uselt haha!).
 
 
Ziro och jag är bästa kompisar, och jag är helt hundra på att det underlättar mycket för oss i ridningen. Vi tricktränar, och det är kul att leka med spansk skritt, dutta mulen på hinklock och springa efter dem när jag kastar, och massa mer. Han kan en del trick nu den där killen!
 
 
/Nathalie

Kommentarer
Postat av: Sofia

Hur många timmar är du i stallet om du fixar allt själv? :)
Du och Ziro är superfina tillsammans! :)

Svar: Jag kan svara i ett inlägg! :) Åh tusen tack, det värmer att höra! :D

/Nathalie
Linn Forsström

2013-03-22 @ 19:55:55
Postat av: Elin

Jättebra skrivet! Det är precis ett sånt band som du och Ziro har som jag vill ha med min häst :)

2013-03-23 @ 08:12:28
URL: http://hopelessdreaming.blogg.se
Postat av: Anonym

Helt underbart!

2013-03-26 @ 10:27:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0